Vánoční mix je zpět. Pozor, jen na týden! 

Dieta: PRÁCE NA SMĚNY A JÍDLO

Zdroj: Dieta 11/2012

Mixit dieta 12 11 o Mixit dieta 12 11

PRÁCE NA SMĚNY A JÍDLO

JANA VAŠÁKOVÁ, REDAKTORKA DIETY, WWW.RECEPTYPRODETI.CZ

Mám nepravidelnou pracovní dobu. Tři dny v týdnu pracuji přes noc a pak dva dny přes den. Cítím se hrozně unavená a nevím, jak správně jíst, abych nepřibrala. Iveta

Jana Vašáková říká: Střídavá a nepravidelná pracovní doba s sebou obvykle nese i nepravidelný a ne zcela vyvážený jídelníček, který se může projevit nejen nedostatkem energie, ale také zažívacími problémy. Je třeba v první řadě pokusit se vnímat své tělo a jeho potřeby. Spěte, co nejdéle je to možné, i kdyby to mělo být částečně na úkor jídla. Následně se držte pravidla, že po spaní je třeba se do 30 minut najíst tak, aby tělo dostalo potřebnou dávku glukózy (cukru) do krve. Pokud nemáte sílu a chuť na pevnou stravu, zkuste si dát čaj s troškou medu nebo mléčný či kefírový koktejl rozmixovaný s čerstvým ovocem. Jako druhou porci pak zvolte celozrnné pečivo se sýrem nebo kvalitní šunkou a kousek zeleniny. A po dalších 2 až 3 hodinách si dopřejte oběd, následně svačinu a pak večeři. Jde o to, pokusit se jíst minimálně čtyři, ideálně však pět porcí za den, klidně v menších dávkách. Zbytečně tím nebudete dráždit inzulin a hladovět. V případě, že přicházíte domů z noční, dejte si lehčí snídani spíše bohatší na tuky a bílkoviny a po probuzení zvolte ony rychlejší cukry v podobě ovesných vloček, sušeného či čerstvého ovoce, ořechů a jogurtu. A dostatečně pijte, nejlépe neperlivou vodu.

Stravování po cvičení

Potřebovala bych poradit, jak jíst večer ve dnech, kdy chodím cvičit zumbu a aerobik. Před cvičením jíst nemohu, je mi z toho těžko, a pak už je to asi pozdě. Anna

Jana Vašáková říká: Ideální by bylo, kdybyste se najedla tak hodinu před sportem, v tomto případě by se jednalo asi o odpolední svačinu nebo dřívější menší večeři. Tato porce dne by měla být lehčí, obsahovat sacharidy s glykemickým indexem pod 50, to jsou např. ovesné vločky, celozrnné pečivo, rýže, brambory, méně sladké ovoce a zelenina. A naopak by měla obsahovat menší množství tuku a bílkovin. Po sportu si pak dopřejte co nejdříve rychlé cukry v podobě sladšího ovoce, ovocného džusu ředěného vodou, mohou to být i kvalitní energetické nápoje. Do hodiny po cvičení byste si měla dát jídlo obsahující kvalitní sacharidy pro doplnění glukózy do krve a bílkoviny pro regeneraci svalů. Vhodný je např. masový vývar, libové maso, např. kuřecí s rýží či bramborami vařenými ve slupce a troška zeleninového salátu. Pokud se vám po cvičení dělá nevolno a nemůžete nic sníst, zvažte, zda je pro vás tento sport vhodný a v jaké míře jej cvičíte, zda se zbytečně nepřetěžujete. Určitě pijte, ideálně při a po sportu lehce až středně mineralizované vody, a co nejdříve se najezte. Můžete začít na menších porcích a postupně přidávat na objemu tak, abyste nepociťovala hlad. Jezte pomalu a vše řádně rozkousejte.

JAKÉ MÜSLI JE SPRÁVNÉ?

Mám ráda müsli a zajímalo by mě, jak vybrat to vhodné podle poměru tuků, sacharidů a bílkovin a také energetické hodnoty. Chtěla bych si namíchat svoji vlastní směs. Pavla

Jana Vašáková říká: V první řadě vybírejte müsli, které není zapečené. Takové obsahuje více cukru a tuku, tedy má více kalorií. Zdravější a dietnější je sypké, se správným poměrem cereálií, ořechů a sušeného ovoce. Proto sledujte údaje uvedené na obalu. Pamatujte si, že co je na prvním místě ve složení, toho je v potravině nejvíce. Pokud tam jsou např. ovesné vločky a u nich je procento ideálně nad 50 %, pak jste na správné cestě vybrat si pravé müsli. Další variantou je koupit si samostatně vločky – ovesné, pohankové, ječné, špaldové nebo třeba rýžové, nepražené a nesolené ořechy a sušené ovoce v biokvalitě, tedy nesířené. Vzít základ cereálií a odměřit si porci o 30–50 g, přidat 10 g ořechů a 20 g sušeného ovoce a vše zalít bílým jogurtem či mlékem. Nebo si na internetu namíchat svou vlastní směs, např. na www.mixit.cz.

Foto popis| Potřebujete poradit s dietami, hubnutím, výživou či změnou životního stylu? Zeptáme se za vás. Pište na: dieta@mf.cz

0 Košík Nahoru