Nové dárkové boxy Mixit pro Vánoce 2019 jsou tady! 

FaktorS: Festival generace Z

Zdroj: FaktorS 12.5.


Festival generace Z

UTUBERING! PRO STARŠÍ ÚPLNÁ NOVINKA, PRO GENERACI Z JEDNA Z NEJDŮLEŽITĚJŠÍCH UDÁLOSTÍ ROKU A MOŽNOST SETKAT SE S NEJVĚTŠÍMI IDOLY Z YOUTUBE SCÉNY. KROMĚ TOHO VŠEHO JE TO I AKCE, KTERÁ NEHORÁZNĚ SYPE.


Z areálu letňanského výstaviště proběhl již druhý ročník festivalu Utubering. Zúčastnilo se ho 26 youtuberů, šest hudebních interpretů a tisíce pištících dětí.

Po loňských problémech s několikahodinovým čekáním na fotku s podpisem zmenšili organizátoři kapacitu na 11 111 návštěvníků, i přesto úctyhodných. Vyprodáno bylo již pár dní před akcí. „Cena klasické vstupenky v průběhu roku rostla. Ty nejlevnější bylo možné sehnat za 399 korun, nejdražší pár dní před akcí za 599 korun. VIP vstupenek bylo limitované množství, 500 ks, a stály celou dobu 999 korun,“ řekl Faktoru S Lukáš Dejl, ředitel celého projektu. Suma sumárum to dělá něco přes sedm milionů korun jen ze vstupenek.


CHUDÁCI RODIČE


Na rozdíl od loňska museli za vstup platit i rodiče. „Bohužel se nám zkušenost z první ročníku velmi vymstila. Narazili jsme na případy, kdy s dítětem dorazil úplně někdo jiný než jeho rodič. Rodičům se na Utubering nechtělo, někdo chtěl vidět Mandrage a Kontrafakt zadarmo, a tak udělali,skvělý obchod‘. Takové praktiky určitě podporovat nechceme. Navíc je zcela běžné, že v tomto druhu zábavy platí vstupné i rodiče. Pokud jde rodič s dítětem do kina, také si musí koupit vstupenku,“ vysvětlil Dejl.

To se některým dospělákům samozřejmě nelíbilo, takže jsme viděli jednu část rodičů netrpělivě čekající v autě před areálem a druhou s utrápeným až zoufalým výrazem, bloumající po festivalovém areálu.

„Přijde mi hrozné, že hlavním bodem programu je, že si někdo dá do pusy limetku a ostatní hádají, kdo ji má. Takhle jsme se bavili, když nám bylo pět… Ještě horší ale je, že se to mému dítěti líbí. Je mi z toho smutno,“ postěžovala si Faktoru S matka, která s unaveným výrazem čekala na dceru v Chill out zóně od Vodafonu.

Zóna měla podle organizátorů dospělým pomoci pochopit, proč tady vlastně jsou. Moc se to nedařilo, jak bylo patrné z konsternovaných výrazů rodičů, kteří nevstřebali, že jejich jinak bystré děti obíhají v transu pódia, aby viděly na vlastní oči oblíbené hvězdy.

Ty rozdávaly nekonečnému zástupu úsměvy, objetí a rady. Ještě aby ne, nedělaly to zadarmo. „Honoráře jednotlivých youtuberů se samozřejmě lišily. Výše se odvíjí od,síly‘ daného youtubera. Je logické, že honorář Goga a Jull o’Brien nemůže být shodný,“ řekl Dejl. Konkrétní čísla jsme však z něho nedostali: „Myslím, že tohle si necháme pro sebe. Jsou tam různě nastavené složky a to by čtenáři těžko chápali.“


NETRANSPARENTNOST PENĚZ


Generálním partnerem festivalu byla internetová agentura SHERWOOD Digital, jejíž vnitřní fond pro podporu kulturních projektů čítá až dva miliony korun ročně. Generální ředitel firmy Michal Šamánek potvrdil, že část služeb byla skutečně čerpána z vnitřního fondu pro sponzoring, dodal ale, že „finanční objem partnerství nebudeme zveřejňovat“.

Když k nezveřejněné dotaci od SHERWOODU připočteme ještě další nezveřejněný sponzoring od značek, jako jsou Fanta, Bubbleology, Rimmel, Samsung, Intel, MSI, Mixit či Rowenta, celá akce musela vynést pořádný balík.

Podle Dejla probíhá každopádně spolupráce s partnery jako na každém jiném festivalu. V areálu si tak návštěvníci mohli zakoupit jak merch (zboží, pozn. red.), tak třeba müsli, už ne ale počítače. „Nedovedu si představit, jak by si mohli v klidu užít festival s krabicí od počítače nebo monitoru v ruce. Tyto výrobky si návštěvníci mohli v partnerských stáncích vyzkoušet a pak už je samozřejmě pouze na nich, zda si po festivalu dojdou daný výrobek někam zakoupit,“ řekl Dejl.


MERCH, MERCH A JEŠTĚ JEDNOU MERCH


Žně měl na festivalu merchandising. Propagovala se vlastní akce, takže k dostání byla trika s logem Utuberingu za 250 Kč, havajské věnce za 100 Kč, gumové náramky s nápisem za 80 Kč a další. Druhou skupinou byl merch youtuberů samých, neboť jsou to dítka šikovná a vědí, že každý předmět, který by alespoň náznakem připomínal jejich osobu, může přinést nějakou kačku.

Tak například nejznámější youtuberka Teri Blitzen si na akci přitáhla celou svou kolekci, v níž je i sobí šála za 500 Kč a kočičí čelenka za 200 Kč. Myslela také na nejmenší, pro něž vytvořila Sobíka Blitzen, za kterého museli neasertivní rodiče vysolit 300 korun.

„To je rejžovačka, že to svět neviděl. Za Messiho nebo Ronalda bych to dal, ale tohle nechápu,“ klel jeden tatínek, který si coby doprovod 11letého syna přišel festival protrpět osobně.

Královnou merche však byla Shopaholic Nicol. Není divu, jde o letošní vítězku Blogerky roku, takže chtěla kout železo, dokud je žhavé. Vsadila na inspiraci Harrym

Potterem, takže si fanoušci mohli koupit batoh se symbolem Relikvie smrti za 249 Kč, kovové náhrdelníky s nápisem Avada Kedavra za 199 Kč, trika za 450 Kč a tašky ze 100procentní organické bavlny za 299 Kč. Chudší, nebo možná rozumnější návštěvníci se spokojili s plakáty za 59 Kč a samolepkou s logem Nicol za dvacku.


TENHLE FESTIVAL NENÍ PRO STARÝ


Ačkoli chválíme nápaditost a jistou provokaci, myslíme si, že vše má vždy svou hranici a youtuber by si měl uvědomit, pro jakou cílovou skupinu tvoří. Protože když po areálu potkáváte desetileté holky, které na sobě mají zlatavý náhrdelník s nápisem RAJDA, je vám z toho spíše úzko a litujete její rodiče.

Očividně jsme dospěli do stadia, kdy je normální, že se pořádají festivaly pro děti a rodiče na ně čekají v autě před branami areálu. Kdy se děti ze všech sil snaží vypadat jako jejich náctiletý idol youtuber a svým chováním připomínají spíše dospělého, jenž se chová jako přerostlé dítě. Vítejte ve světě influencerů neboli vlivných youtuberů, kteří se stali mainstreamovou kulturou nové generace.

0 Košík Nahoru