Instinkt: Ranní zobání NA MÍRU

Zdroj: Instinkt 4/2013

Mixit instinkt 13 4 o Mixit instinkt 13 4 1 Mixit instinkt 13 4 2 Mixit instinkt 13 4 3

Ranní zobání NA MÍRU

Chcete mít svou vlastní, jedinečnou a originální směs müsli, která vás optimálně nabudí do nového dne? Naťukejte do počítače www.mixit.cz a pak už jen vybírejte a míchejte.

Je to zábavné, hravé, hezky to vypadá a skvěle chutná. Stačí si sednout k počítači a vybírat si, co byste rádi a co by vám nejvíc lahodilo. Začít se musí od základu, ten si můžete vybrat z desítky müsli směsí. Zvolit můžete třeba ovesnou klasiku Dr. Birchera (švýcarský lékař Maxmilian Bircher-Benner je považován za müsli průkopníka, i to se tu dočtete), nebo amaranth se špaldovými pukanci, kukuřičné lupínky, směs nejrůznějších vloček v bio kvalitě, případně čokoládovou nebo bezlepkovou směs.

            V dalším levelu téhle „müsli hry“ můžete přihodit nejrůznější semínka (mák, len, konopí, slunečnici, sezam či dýni) a je čas na přesun do kategorie sušené ovoce. Je libo datle, fíky, broskve, maliny, meruňky, mango, jahody, ananas, banán, kivi či moruši?

Klasicky sušené nebo křupavé? Je to jen na vás. A co ořechy? Kešu, pistácie, makadamy nebo pinie? Můžete přidat i něco navíc, třeba čokoládové hobliny, zázvor nebo skořici.

Zdravé nebo „jen“ dobré

Záleží jen na vás, jestli si namícháte směs zdravou nebo prostě jen dobrou. Zatímco budete klikat na nejrůznější laskominy, na obrazovce se vám bude objevovat průběžná informace o tom, co už jste do své směsi přidali, a jaké to má celé kalorickou a výživovou hodnotu. Zvědavci si mohou u každé suroviny přečíst, co je zač, co umí, jaké má vlastnosti a odkud pochází.

            Když budete mít pocit, že je dílo hotovo, můžete si ho pojmenovat (já dala své „zimní“ směsi s brusinkami a zázvorem jméno Ranní nakopávák), pak si vyberte, do jakého tubusu chcete svou snídani zabalit (jsou jednoduše barevné nebo i s obrázky) a do dvou dnů ji máte doma. Je to hezká hra se sympaticky smysluplným výsledkem. Navíc je návyková, když jednou začnete, přestanete jen stěží.

Na půdě VŠE

Nápad, který se dnes jmenuje Mixit (tedy „namíchej to“), se zrodil před třemi lety na půdě Vysoké školy ekonomické v Praze, kde se potkali dva spolužáci, Tomáš Huber a Martin Wallner. Původně šlo o studii podnikatelského projektu v rámci výuky, kterou se pánové později rozhodli realizovat v praxi. I přesto, že ostatním to připadalo úsměvné a zrazovali je od toho. Dnes už je jasné, že se Tomáš s Martinem rozhodli dobře, z Mixit se stal svého druhu fenomén.

            „Jednou z našich motivací byla hrůza z toho, že bychom měli být někde zaměstnaní,“ přiznávají šéfové Mixit. Lákalo je podnikání, v němž by propojili potraviny a internet, chtěli ale něco zajímavějšího než banální on-line nákupy: „Hledali jsme variabilní zboží, které si může zákazník sám nakombinovat, navíc nenáročné na výrobu a zpracování, ideálně suchou cestou, což je výhodné s ohledem na jinak velmi přísné hygienické normy, něco, co se dá bez problémů zabalit a poslat poštou a nepodléhá to rychlé zkáze. A vyšlo nám z toho müsli.“

Bez cukru a bez chemie

Od nápadu k realizaci uplynulo šest měsíců, web Mixit.cz začal fungovat v květnu 2010. Autoři do toho šli s vědomím, že müsli jako sortiment dobře funguje ve světě, ale na českém trhu si pořád hledá svoje místo. To si ale postupně upevňuje přímo úměrně tomu, jak roste zájem lidí o to, co jedí. Do tohoto trendu se Mixit dokonale trefil. Pro Martina s Tomášem to znamenalo především zmapovat trh a získat dodavatele kvalitních surovin: „Chtěli jsme například nesířené sušené ovoce, nepřislazované a bez chemie. Hledali jsme čisté přírodní suroviny, které se dostanou co nejkratší cestou ke spotřebiteli. Výběr dodavatelů byl asi nejtvrdší oříšek, ochutnali jsme obrovské množství vzorků, spoléhali jsme se na svou chuť a samozřejmě na složení.“

            Pro leckteré suroviny museli sáhnout do zahraničí, třeba křupavé ovoce u nás zatím nikdo v adekvátní kvalitě nevyrábí. Občas na něj sice narazíte i v průmyslově vyráběných müsli směsích, ale jen v množství zcela nepatrném. U Mixit si ho můžete dát, co hrdlo ráčí, můžete si třeba namíchat směs pouze z těchto ovocných křupek: „Vyrábějí se stejným procesem, kterým se například v knihovně po povodních zbavovaly vody staré tisky. Je to tedy metoda šetrná ke zpracovávané surovině. Voda z ovoce vysublimuje díky tlaku a mrazu, z kapalného stavu jde rovnou do plynného, proto zůstane zachovaná struktura i objem ovoce.“

Stovky i tisíce tubusů

Začátky Mixit prý nebyly nijak extrémně složité, zákazníci se rekrutovali hlavně ze známých a jejich známých: „Bylo mezi nimi hodně hlásných trub, které to dokázaly poslat dál. Brzy se o nás začalo vědět, zákazníci přibývali. Ti, co jednou zkusili mixovat, se většinou vraceli. Až od roku 2012 se dá mluvit o tom, že je firma finančně soběstačná, po roce a půl přišel bod zlomu.“

            Cesta k úspěchu si samozřejmě žádá značné osobní nasazení. Ze začátku tedy pánové sami přijímali objednávky, míchali a balili směsi v jedné místnosti pražského činžáku.

Dnes mají prostorný sklad plný pytlů se surovinami a tým „míchačů“. Za měsíc rozešlou stovky tubusů, před Vánocemi to byly tisícovky, „osobní müsli“ je totiž velmi hezký dárek, který navíc díky nápaditému a graficky hezky pojednanému balení i pěkně vypadá.

Matky a ajťáci

Dnes si můžete na Mixit.cz namíchat nejen směs müsli, ale i ovesnou kaši nebo sušené plody. Během několika týdnů si budete moci vyrobit i svou osobní čokoládu. Do tabulkové čokolády si přidáte laskominy podle vlastního výběru, tedy oříšky a nejrůznější ovoce: „Nechceme z toho udělat pouťovou záležitost, takže možnosti toho, co si lze do čokolády přidat, budou rozumně limitované.“

            Typickým zákazníkem Mixit jsou ženy mezi pětadvaceti a pětatřiceti lety, nejčastěji matky malých dětí, které chtějí sobě i dětem dopřát kvalitní jídlo a zajímají se o to, co jedí. „Další typickou cílovou skupinou jsou ‚ajťáci‘, lidi, kteří sedí většinu dne u počítače a tenhle druh stravy je pro ně ideální – není s tím žádná práce a je to plnohodnotné jídlo,“ vysvětlují pánové z Mixit.

Nahoď batoh!

 

Ptám se proč je jejich müsli lepší než to, na které narazíte v běžné samoobsluze. Odpověď je jednoduchá: „V našich směsích nejsou přidané cukry ani tuky, taky žádné konzervanty, sušené ovoce není sířené, až na výjimky pracujeme pouze s čistými surovinami. K těm výjimkám patří třeba borůvky, ty se bez přidaného cukru uchovat nedají. Přesně víte, co jíte, sami si to vyberete.

Navíc jsou směsi míchané ručně, to zajistí, že v tubusu najdete suroviny ideálně promíchané a jednotlivé kousky ovoce nebudou slepené do jednoho cucku.“

            ?Tubus se svým osobním müsli mixem si můžete nechat poslat poštou nebo osobně vyzvednout na jednom ze čtrnácti odběrových míst, které najdete ve větších městech. Do běžné obchodní sítě pak pánové dodávají už hotové müsli směsi, když jste líní sami míchat, určitě je zkuste. Lákavá a velmi vydatná je třeba směs názvem Nahoď batoh, tu namíchal výživový expert Petr Havlíček pro expedici Bajkal II. Zkusit můžete i To pravé ořechové, Maxisměs Fík, Mix mladého Einsteina či směsi s výmluvnými názvy Do plavek a Cvičme v rytme! Pro zvídavé je v nabídce i degustační mix s pěti variacemi müsli.

Foto autor| foto: Mixit

Foto popis| KOUPOVÉ OVOCE. V Mixit si mužete namíchat nejen müsli, ale také tohle barevné a koupavé lyo lizované ovoce

Foto popis| i Hledali jsme variabilní zboží, které si může zákazník sám nakombinovat a není náročné na výrobu. Vyšlo nám müsli.

Foto popis| Mixiťáci. Martin Wallner a Tomáš Huber vymysleli míchání osobních müsli směsí přes internet jako projekt v rámci studia na VŠE, dnes je to úspěšné podnikání.

Foto popis| Originál. Každá müsli směs, kterou si prostřednictvím mixit.cz sami namícháte, je neopakovatelná a jen vaše.

Foto popis| i Typickým zákazníkem Mixit jsou matky malých dětí a lidé, kteří sedí celý den u počítače.

Foto popis| Hravé. I obaly na Mixit müsli jsou zábavné, můžete si vybrat z několika variant.

0 Košík Nahoru