Nové dárkové boxy Mixit pro Vánoce 2019 jsou tady! 

Lidové noviny: Mladý projekt inspiroval i Kanadu

Zdroj: Lidové noviny 23. 1.


Mladý projekt inspiroval i Kanadu

Seriál LN Firma Mixit namíchá každému müsli podle jeho přání a pak mu ho pošle poštou

Když se před téměř sedmi lety dva spolužáci z ekonomické školy Martin Wallner a Tomáš Huber pouštěli do prodeje müsli přes internet a nabídli zákazníkům, aby si směs namíchali přesně podle svých chutí, okolí bylo skeptické. Dnes má Mixit obrat sto milionů korun a jeho model převzali Kanaďané.

PRAHA Ještě před pěti lety v pražské michelské továrně voněl papír a inkoust, dnes se tu line sladká vůně sušeného ovoce, oříšků a ovesných vloček. Dvacet let to byla tiskárna cenných papírů, od jara 2012 je to útočiště dvou mladých podnikatelů a jejich firmy Mixit.

„Nejprve jsme začínali ve spodním patře, ale povodeň nás pak vyhnala nahoru,“ vysvětluje Martin Wallner, jeden ze zakladatelů firmy. Toto je jejich třetí provozovna poté, co si své začátky odbyli po sklepech. „Je to na hraně, ale zatím nám to tu stačí. Přemístit se v téhle velikosti už není legrace, navíc prostory musí splňovat požadavky na potravinářskou výrobu,“ dodává Wallner.

Do listopadu 2014 probíhala veškerá výroba ručně. Vzít misku a váhu, z průsvitných dóz odvážit suroviny, promixovat a skrz speciální trychtýř nasypat do sáčku, poté zatavit. Dnes se pod lidskýma rukama odvíjí zhruba polovina výroby. Už přes rok tu stojí dvacet metrů dlouhá linka. V ní je připraveno na devadesát druhů přísad: cereálií, ovoce sušeného tradičním způsobem, ale i mrazem, více než deset druhů oříšků. Jen velké kusy ovoce linka nezvládne, s těmi se musí pracovat původním způsobem. Stejně tak bezlepková produkce funguje odděleně.

Stroj podle objednávky odváží kýžené ingredience, pracovníci musí ovšem neustále kontrolovat, jsou-li všechny suroviny v lince k dispozici. V závěru se vše smísí a putuje do sáčku, který ještě nakonec ochrání speciální obal – tubus z tvrdého papíru. „Tubusy jsou s námi od začátku. Zkoumali jsme, do čeho se balí po světě, a nápad z Německa se nám zdál nejlepší. Díky tomu, že je obal bytelný, můžeme objednávky bez obav posílat poštou,“ vysvětluje Martin Wallner.


Ne obchodním řetězcům

Od začátku se také Mixit pyšní svým charakteristickým designem. Zajímavé je, že grafika disponujícího svébytným stylem a originálními nápady oba majitelé firmy ještě nikdy neviděli. Komunikují spolu pouze virtuálně. Na internetovém světě je vůbec celý byznys postaven a osmdesát procent nákupů se uskuteční přes e-shop. Na webových stránkách si můžete namíchat svoje vlastní müsli, snídaňové kaše, ale i suché plody. Nebo si můžete vybrat některou z již předpřipravených směsí. „Na internet si přijde sedmdesát procent zákazníků svoje müsli namíchat. Ale protože dodáváme hotové směsi i do obchodů, nakonec vlastní mixy a hotovky vychází půl na půl,“ upřesňuje Wallner.

Mezi přísadami vede mrazem sušené ovoce, zejména maliny, jahody, borůvky a banán, a kešu ořechy. Vedle müsli a kaší tu své místo mají sušenky, čokolády a speciální tyčinky Mixitky. Většinu této výroby pro Mixit podle jejich receptur zajišťují externí pekárenské a cukrárenské provozy.

Cena nejdražšího mixu, který si kdy zákazník objednal, se pohybovala kolem čtyř pěti set korun. Majitelé Mixitu potvrzují, že zákazníci jsou ochotní si za kvalitu a to, že ve své snídaňové směsi najdou nemalé množství ovoce a ořechů, připlatit.


Síla je v internetu

Nejčastějšími zákazníky jsou ženy ve věku od dvaceti do pětatřiceti let. Internetová generace, která se zajímá o zdravý životní styl. Mezi muži nakupují hlavně sportovci. „Na Facebooku mezi konverzací žen občas někdo zavtipkuje: Kdyby v tom byly škvarky, tak bych si to objednal i já,“ doplňuje Wallnerův společník a kamarád Tomáš Huber, čímž dokresluje cílovou skupinu Mixitu. Vedle internetového prodeje najdou zájemci Mixit v prodejnách se zdravou výživou či ve farmářských prodejnách. Obchodním řetězcům se Wallner s Huberem brání.

„To není cesta pro nás. Oni mají jiná očekávání a jiné podmínky, než my jsme schopni nabídnout,“ podotýká Tomáš Huber. „Síla Mixitu je v internetovém prodeji. Pokud bychom chtěli jít do normálních obchodů, budeme tlačeni někam, kam nechceme. Jinými slovy, kvalita by musela jít dolů, protože cena by musela jít dolů,“ vysvětluje Huber. U menších prodejen si pochvalují péči o svůj produkt. „Zdravé výživy se snaží odlišovat svým sortimentem a tam my krásně zapadneme. Oni se našemu produktu věnují a znají ho. Pokud by nás lidé našli v supermarketu, už nás nebudou chtít najít u farmářů,“ myslí si spoluzakladatel Mixitu.

V michelské výrobně se běžně pracuje ve dvou směnách, o které se postarají půl na půl zaměstnanci, momentálně jich je dvacet pět, a brigádníci. V předvánočním období se do míchání zapojili také oba majitelé firmy a přes noc tvořili směnu třetí. „Nechtěli jsme, aby výroba stála, tak jsme byli u míchací linky. Jinak už se k míchání moc nedostaneme,“ říká Martin Wallner. Kromě Vánoc další nápor pro Mixit představují narozeniny firmy v květnu, které bývají už tradičně spojené s výhodnou nabídkou pro zákazníky.

Za předešlý rok firma se svým obratem lehce přeskočí sto milionů korun, což je dvojnásobek obratu předešlého. „Zatím se vyvíjíme tak, že se nám každý rok obrat podařilo zdvojnásobit. Příští rok to tak ale už zcela jistě nebude. Když začínáte od nuly, jde to snáz, než když se pak už pohybujete v nějakých číslech,“ popisuje Wallner.

Když začali kamarádi z Vysoké školy ekonomické svůj byznys v roce 2009 plánovat, lepili počáteční investice všelijak. Něco si půjčili od rodičů, k tomu měli štěstí na lidi kolem sebe, kteří jim porůznu vycházeli vstříc. První peníze od banky si půjčili až na novou míchací linku, ve chvíli, kdy bylo třeba znatelné finanční injekce. „Kdybychom chtěli, můžeme tu půjčku klidně splatit předčasně. A třeba si zase znovu půjčíme, abychom se mohli posouvat dál, rozvíjet technologie. S výrobní linkou se nám otevřely nové možnosti, hodil by se nám například skener surovin, který hlídá, jestli ve směsi není nějaká pecka nebo kousek skořápky,“ říká Huber.


Investor se nenašel

Většího investora do svého projektu už zapojovat nechtějí, vyhovuje jim, že mohou jen oni sami rozhodovat o dalším směřování firmy. I když se rok po svém rozjezdu zúčastnili natáčení pořadu, kdy zajímavé projekty hledají investory. „Tehdy jsme o investorovi uvažovali, měli jsme problém s ufinancováním. Říkali jsme si, že pokud se nám za našich podmínek, které byly nastaveny poměrně vysoko, podaří najít investora, proč ne,“ vzpomíná Martin Wallner. Pořad byl nakonec odvysílán rok poté a investor se nenašel. „Jsme za to rádi, kdybychom se měli vzdát půlky firmy, demotivovalo by nás to. To už jsme ale i věděli, že máme na to, dotáhnout to dál i bez nich,“ dodává s tím, že pořad měl docela jiný efekt: obrovskou reklamu. Web tehdy nestíhal, padal a oba podnikatelé z této zkušenosti čerpají dodnes.


O autorovi| EVA FRYŠAROVÁ Autorka je spolupracovnice redakce

Foto autor| 3× FOTO MAFRA – MICHAL ŠULA

Foto popis| Kamarádi z ekonomky. Martin Wallner (vlevo) a Tomáš Huber svůj byznys odstartovali v roce 2009.

Foto popis| Pod lidskýma rukama se odvíjí zhruba polovina výroby

Foto popis| Mezi přísadami vede mrazem sušené ovoce, zejména maliny, jahody, borůvky a banán, a kešu ořechy.

0 Košík Nahoru