Mega MIX 24 Mixitek je zpět! 4,5 Mixitky jsou zdarma:)

Maminka: Zabaleno do školy

Zdroj: Maminka 3/2012

Mixit maminka 12 3 o Mixit maminka 12 3

Zabaleno doškoly

Vzpomínáte si ze svého dětství na rozmačkané banány na dně aktovky? Na nedojedené pečivo, které se objeví až ve chvíli úplného rozkladu? A jak je možné, že jablko nepadá daleko od stromu?

Ráno vstáváte o půl hodiny dříve než celá rodina, abyste jim usnadnila budíček. Mažete se s chleby, vaříte čaj a přemýšlíte nad tím, co byste měla zabalit dětem s sebou k svačině.

Ačkoli se to na první pohled nezdá, právě tyhle chvíle bývají ze dne ty nejtěžší. Vymyslet něco, co by vaše dítě opravdu snědlo, zároveň bylo alespoň trošku zdravé a co byste pak nemusela odpoledne vytahovat z batohu s komentářem: „Ty jsi zase nesvačil?“, po němž přicházejí vyhýbavé pohledy, krčení ramen a následuje obvyklé: „Neměl jsem hlad.“

Zdravý start do nového dne

Nad ničím se odborníci na výživu nezastavují tolik jako právě nad snídaní. A tak se tohle první jídlo dne stává častou noční můrou rodičů. Co servírovat k snídani, aby mělo dítko dostatečnou energii, a co mu připravit do školy za svačinu, aby se jídlo neopakovalo? V tom je právě ten fígl. Pokud totiž budete myslet na pestrý jídelníček, zajistíte mu z výživového hlediska to základní. „Moje dcera ale ráno vůbec nesnídá, odmítá cokoli pevného a do školy tak chodíme s brekem a o hladu,“ stěžuje si Klára, maminka 7leté Aničky, a dodává: „Někdy se ani ve škole nestačí nasvačit a já se bojím toho, že bude nepozorná a projeví se to na jejích známkách.“ Anička není jediná. Děti si na snídani jako na první jídlo dne dlouho zvykají, a pokud rodiče nesnídají nebo si dají pouze kávu, nemohou se svým ratolestem divit. Problém je v tom, že když si děti po ránu nedoplní energii, začne je honit mlsná po něčem sladkém. Vymění tak výživnou svačinu za pamlsek z automatu nebo bufetu, případně se spolužákem. Cukr sice funguje jako rychlý zdroj energie, ale stejně tak rychle v organismu odezní a přihlásí se znovu únava a hlad.

Navíc je dětské tělo stále ve vývoji a potřebuje víc než jen „prázdnou“ energii. Zaslouží si i pomalu se uvolňující sacharidy s větším podílem vlákniny, rostlinné a živočišné bílkoviny a kvalitní tuky, které pomohou rozpustit vitaminy A, D, E a K, minerální látky a samozřejmě tekutiny.

Jeden shake, prosím

Jednou z možností, jak naučit dítě snídat a zároveň mu dodat dostatečné množství tekutin, jež je potřeba po ránu také doplnit, je mléčný shake. Připravit ho můžete rozmixováním mléka s banánem, kiwi, měkkými hruškami či s jiným sezonním druhem ovoce. Nebojte se přidat lžičku medu, pokud je ovoce kyselejší. Časem mléko nahraďte bílým jogurtem nebo zakysaným mlékem a postupně přidávejte pevnější stravu ve formě cereálií a ovoce tak, aby si dítě mohlo samo vybrat, nasypat a sníst, jak mu to bude příjemné, třeba zalité mlékem. Důležité rovněž je, abyste si ze svého potomka vzali příklad, ať u stolu nesedí sám.

Čím více začne jíst „normální“ snídani, tím více dbejte na příjem tekutin. Ideální je pokud možno neslazený čaj, voda, ředěná kvalitní šťáva nebo džus, může být i třeba takové Karo s mlékem. Podstatné je, aby vaše ratolest vypila okolo 300 ml tekutin ke snídani. Během dopoledne by pak měla vypít dalších 300–500 ml vody.

Nesmí chybět ovoce nebo zelenina

Po snídani přichází svačina, tak zní nepsaný zákon o pěti prstech, který by si mělo osvojit každé dítě. Lépe si pak zapamatuje, že den se skládá z pěti jídel a zároveň i z pěti porcí ovoce a zeleniny. Rodiče slouží nejen jako rodinní kuchaři, ale také jako učitelé, kteří dětem vštěpují ty správné stravovací návyky, dokud jsou malé. A k teorii je třeba přidat časem také praxi a zapojit je do rozhodování i do samotné přípravy svačiny. „Naše Bára mi nosila často svačinu zpátky domů. Nakonec jsme společně začaly chodit do obchodu a Bára si mohla vybrat, co jí chutná a zároveň odpovídá mým představám o zdravém jídlu,“ vypráví Marie a dodává: „Sepsaly jsme spolu něco jako jídelní svačinový lístek na všední dny. Bára si namixovala svou vlastní svačinu z toho, co jsme nakoupily, tak aby tam nikdy nechybělo ovoce nebo zelenina. A já jí zase dvakrát do týdne na oplátku dovolila kvalitní celozrnné sušenky nebo jsem napekla domácí koláč.“

Na co si dát při výběru pozor?

A teď přichází asi ta nejhorší část, a tou je samotný nákup. Jak se vyznat v informacích uvedených na obale, když nechcete do svých ratolestí „cpát“ ne zrovna přírodní látky? Všímejte si především toho, jak jsou jednotlivé suroviny uvedené sestupně za sebou. To, co je na prvním místě seznamu, je v dané potravině zastoupeno největším dílem.

Pozor, u dobrot pro děti to může být i cukr. ? Celozrnné pečivo může někdy děsit svou barvou. Tady při výběru pamatujte na to, že celozrnná mouka má šedobéžovou barvu. Pokud je tedy rohlík nebo houska příliš tmavá, může být dobarvena karamelem. ? Šunku kupujte s co možná nejvyšším podílem masa, nejlépe nad 90 %. Čím více tam bude svaloviny, tím méně bude šunka obsahovat soli, barviv, aromat a podobně.

? Jogurty vybírejte polotučné, nejlépe bílé, pokud je ale vaše dítě odmítá, můžete koupit jogurt ve skle, otevřít jej ráno, smíchat s domácí marmeládou a zase pečlivě uzavřít. Nebojte, dnes už se dají sehnat i ovocné jogurty obsahující čistě přírodní složky, obvykle jsou určené pro ty nejmenší s označením například pro děti od 1 roku.

? V případě, že kupujete třeba cereální sušenky, mějte na paměti, že cereálie musejí být hned na začátku složení, ideálně v míře nad 50 %. Toto pravidlo platí i při výběru snídaňových cereálií.

? Při výběru sladkostí a sladkých nápojů pečlivě čtěte informace uvedené na obalech. Vyhýbejte se především konzervantům, umělým sladidlům a barvivům – ty se při zvýšené a pravidelné konzumaci dávají do souvislosti s hyperaktivitou dětí. Týká se to především barviv: žluť SY (E110), chinolinová žluť SY (E104), azorubin (E122), červeň Allura (E129), tartrazin (E102), ponceau 4R (E124). Na obale pak musí být uvedena kromě názvu i doplňující informace: „Mohou nepříznivě ovlivňovat činnost a pozornost dětí.“ Více se toho o éčkách dozvíte například na stránkách www.ceff.info

Čas na svačinu

„Představa, že by mělo moje dítě jenom pět minut na svačinu, mě děsí,“ vypráví Magda, maminka osmiletého Honzíka, a stěžuje si: „Kluci ve třídě se o přestávkách honí a často ani nemají čas se nasvačit. Honzík pak chodí domů naprosto hladový a já si říkám, kolik mu toho asi tak mám dávat s sebou, aby to stihl sníst a aby to zároveň odpovídalo jeho potřebám.“ Zde záleží nejen na věku dítěte, pohlaví, ale právě i fyzické aktivitě a zdravotním stavu. Svačina v den, kdy má hodinu tělocviku, může být jiná než tehdy, sedí-li celý den v lavici a spaluje především glukózu (cukr) v krvi. Při energetickém výdeji je třeba zvýšit příjem kvalitních bílkovin, což v tomto případě může být například libová šunka, čerstvý nebo tvrdý sýr, případně vajíčko nebo také pomazánka z tofu, sladší pudink ze sójového mléka a podobně.

Při učení jsou vhodnější zdravé tuky, jako třeba hrst ořechů v přírodní podobě nebo i kousek kvalitní čokolády s vyšším podílem kakaa (nad 50 %) jako takový malý bonus.

Jak zkombinovat svačinu pro školáka: ? Celozrnné pečivo s žervé nebo margarínem, plátek tvrdého sýra nebo kvalitní dušené šunky, kousek zeleniny, voda ? Sójový pudink nebo mléko, celozrnné pečivo, kousek ovoce, voda ? Bílý/ovocný jogurt nebo tvaroh s celozrnným pečivem a kouskem ovoce, voda ? Zakysaný mléčný nebo sójový nápoj, ovoce, celozrnné sušenky nebo müsli tyčinka ? Ovocná přesnídávka, kousek celozrnného pečiva, voda ? Pro zpestření: ořechy, sušené ovoce, domácí koláč, bábovka a podobně Kalorická hodnota svačiny pro dítě lehce sportující Děti ve věku 7–10 let – okolo 800 kJ Děti ve věku 10–13 let – okolo 950 kJ Děti ve věku 13–15 let – okolo 1100 kJ

Müsli s pudinkem a ovocem

Ingredience pro 4 osoby: 500 ml mléka, 1 sáček vanilkového pudinku (ideálně v biokvalitě), 1 lžíce třtinového cukru, kukuřičné a špaldové křupavé lupínky, domácí marmeláda nebo čerstvé sezonní ovoce Postup: Podle návodu na obalu připravte pudink, použijte však jenom polovinu množství třtinového cukru, asi tak 1 lžíci. Na dno skleniček nebo nádobek vložte müsli, vhodná je například kombinace křupavých vloček, můžete přidat i sušené ovoce, ořechy, inspiraci najdete třeba na www.mixit.cz. Poté je zalijte ještě teplým pudinkem a ozdobte domácí marmeládou nebo čerstvým ovocem. Stačí jenom trošku, aby to nebylo příliš sladké.

Domácí ovocné pyré

Tento dezert můžete připravit i se sezonním ovocem, jako jsou hrušky, jablka nebo švestky. Stačí je jen nakrájet na menší plátky nebo kostičky a chvilku podusit v trošce vody doměkka. Podle potřeby můžete dosladit třtinovým cukrem, medem nebo agáve sirupem a dochutit mletou skořicí.

Další recepty na zdravé svačiny najdete na www.receptyprodeti.cz

Foto autor| foto: profimedia.cz a jana vašáková

0 Košík Nahoru