Maminka: Zdravá snídaně: správný start dne

Zdroj: Maminka 11/2012

Mixit maminka 12 11 o Mixit maminka 12 11

Zdravá snídaně: správný start dne

Kolikrát už jste slyšeli, že je toto jídlo základ dne? Že se bez ní děti ani dospělí neobejdou? Máte pocit, že už se ničím jiným ráno nejste schopni zaobírat? Tak to prostě berte jako hru. text:

Mít doma jedno „školkové“ a druhé školou povinné dítě má hned několik nevýhod. Všem jednoznačně kraluje čas. Ten neúprosně tiká, ať už se před ním snažíte zavřít oči a zacpat uši sebevíc. Vstáváte o hodinu dříve, ve tmě, je vám zima, zapínáte konvici, snažíte se dát do kupy tak, abyste hned poté mohli jet do práce. Řešíte, co připravit k snídani, když ten jí to a ten zas tohle. Aby to bylo vyvážené, zdravé a zároveň chutné. A co ke svačině do školy? A hodiny na stěně tikají a je čas vzbudit děti. Ty nechtějí z vyhřátého pelíšku, přemlouváte je, žehlíte jim oblečení, aby byly ochotné svléknout si pyžamo, a nutíte je sednout si ke stolu. Snídat by se přece mělo společně. Poslední šance, jak zjistit, jestli máte vše připraveno. Najednou si uvědomíte, že na stole není vaše snídaně. Ale vám přece stačí jen káva, cestou do práce se nasnídáte… nebo nasvačíte? Tohle všechno zní jako noční můra, ze které se ne a ne probudit. Kde je nějaký systém? Je vůbec možné vstávat ve všední den v klidu a užít si to první ranní jídlo, které by vám mělo dodat energii na celý den? ANO. Pojďte to zkusit s námi. Vstávejte pravou nohou Aby bylo dítě ráno spokojené, nepotřebuje jen jít večer brzy spát, ale také mít vedle sebe spokojeného rodiče, který hned neřve: Dělej, přijdeme pozdě. Se stresem se špatně vstává a ještě hůře jí. Takže rada nad zlato aneb opakování je matka moudrosti. Vstaňte o něco dříve, ale ne o moc, abyste sami nelezli únavou po čtyřech. Pokud se jako většina národa budíte budíčkem na mobilu, pak zvolte „odložit zvonění“ a ještě na chvilku se zachumlejte do peřiny, můžete si i číst, pokud vám to druhá - spací -polovička v posteli dovolí. Říkejte si, že čas je váš přítel, máte přece ještě celých 5 minut k dobru. Poté vstaňte, natáhněte si teplé ponožky a zapněte varnou konvici. V klidu si připravte snídani a systematicky i svačinu, je-li to potřeba. Pak jděte vzbudit děti, i jim dejte šanci se ještě chvilku „válet“. Mezitím se můžete obléknout, umýt, namalovat a pak společně usednout k snídani.

Snídejte á la švédský stůl Ptát se svých potomků, co by si dali k snídani, je ve většině případů zbytečná ztráta energie. Buď to vědí a své chutě prostě nemění, anebo jsou natolik nerozhodní a ráno nekomunikativní, že nutit je dělat nějaké rozhodnutí nemá absolutně smysl.

Takže, co může zabrat, je, že dáte na talíř, co dům dá. Snídaňové cereálie, čerstvé ovoce a ořechy do misky, mléko, jogurty, nakrájené pečivo, sýry, šunku, máslo a zeleninu. Nemusí toho být moc, stačí jen, aby to bylo pestré. Protože v tom je právě ten fígl. Existuje tak větší pravděpodobnost, že vaše dítě sní to, co ke svému růstu a vývoji potřebuje. Tedy základní živiny, jako jsou sacharidy, bílkoviny, tuky, vitaminy a minerální látky. Neřešte, kolik toho snědlo, raději se zaměřte na výběr. Udělejte dohodu, že by mělo sníst alespoň kousek ovoce nebo zeleniny. A samozřejmě všechno zapít dostatečným množstvím tekutin. Ideálně čajem, může být i slazený medem, vodou, ředěným džusem nebo mlékem.

Co zůstane, se také počítá Výhodou snídaně á la švédský stůl je to, že máte větší možnost volby svačiny pro děti školou povinné. Prostě jen sáhnete po tom, co si nevybraly za první jídlo dne. Pokud snědly cereálie, dáte jim pečivo s kouskem sýra nebo kvalitní šunky s podílem masa nad 90 % a kousek zeleniny nebo ovoce.

Zbytek sklidíte a můžete vyrazit z domu.

Jděte po kvalitě Vybírejte takové cereálie, které jsou bez přidaného cukru a nespečené, tedy i bez tuku. Jsou zdrojem vlákniny, vitaminů skupiny B, vitaminu E, vápníku, hořčíku a také křemíku. Když je navíc zkombinujete s čerstvým ovocem, dodají vašim dětem i vitamin C a fruktózu. Bílý jogurt či jiný zakysaný výrobek je o něco lépe stravitelný než mléko, a navíc dodá důležité probiotické kultury pro lepší zažívání i imunitu. Dětem v předškolním věku bude stačit porce o 30 g cereálií a školákům už můžete dávat až 50 g.

Müsli snídaně pro zahřátí Ingredience na 1 porci: 30-50 g müsli (ovesné vločky, kukuřičné lupínky v jogurtové a čokoládové polevě, pomerančová kůra, brusinky, jablko, vlašský ořech, mandle, skořice, hřebíček a badyán), 150 g bílého jogurtu Postup: Do misky přendejte jogurt a navrch nasypte buďto hotovou směs cereálií s ovocem, ořechy a kořením, nebo si ji můžete připravit sami doma. Stačí použít nepražené a neslazené ovesné, kukuřičné, pohankové, špaldové či jiné vločky a sušené ovoce.

Cereální snídaně s ovocem Ingredience na 1 porci: 20 g špaldových vloček, 15 g cornflakes, 10 g dýňových semínek, 150 g bílého polotučného jogurtu, 1-2 kusy sezonního ovoce Postup: Do větší misky nasypte cornflakes, špaldové vločky a dýňová semínka. Omyjte sezonní ovoce a nakrájejte je na menší kousky.

Přidejte ovoce k cereálnímu základu a nakonec vmíchejte bílý jogurt.

Cereální snídaně s ovocem a jogurtem Ingredience na 1 porci: 30 g cereálního mixu „Testováno na dětech“ (skládá se z kukuřičných lupínků, kokosu, slunečnicových semínek, ovesných lupínků křupavých BIO, špaldových lupínků křupavých BIO, polštářků plněných čokoládou, banánových zlomků, jablka bez cukru a síry, brusinek a meruněk -www.mixit.cz), 1 menší banán, 2 jahody a 150 g bílého jogurtu Postup: Banán oloupejte a nakrájejte na kolečka.

Omyjte jahody a smíchejte ovoce s cereálním základem Testováno na dětech, případně jiným vámi oblíbeným mixem. Vše smíchejte s bílým jogurtem, nebojte se ani použít acidofilní či zakysané mléko v jeho přírodní podobě. Kdo si potrpí na ještě sladší chuť, může přidat lžičku medu.

Foto autor| foto: profimedia.cz, Recepty převzaty z www.receptyprodeti. cz

0 Košík Nahoru