TIP Mixit: Tento týden jsme zvýhodnili velké křupavé švestky o 20 %

Marianne: Jak jsem (z)hubla s výživovým poradcem

Zdroj: Marianne 4/2012

Mixit marianne 12 4 o Mixit marianne 12 4

Jak jsem (z)hubla s výživovým poradcem

Nebyla jsem tlustá jako vorvaň, ale říkali mi, že jsem „kus ženské“. Nebrala jsem to jako lichotku, radši bych totiž byla drobek. Zajímalo mě, jak mi hubnutí půjde, když svá nenáviděná kila svěřím do rukou výživového poradce. Vyplatilo se to - dneska jich mám o devět méně a o zdravém stravování vím skoro všechno.

Když mě navštívíte, uvidíte na lednici portrét podivného tvora. Jeho tváře připomínají nacpané torby křečka džungarského, celý jeho obličej je širší než ruská duše a paži má mocnější už jen školní kuchařka. Nejsem k sobě zbytečně kritická - taková jsem prostě byla.

Při pohledu na tento výsledek jednoho focení jsem se zděsila a konečně si uvědomila, že mám sice ňadra dmoucí, ale že za ně platím taky dmoucím se pozadím a věstonickými stehny, což jsem do té doby velkopansky přehlížela. Připíchla jsem si svou vypapanou hlavu na lednici, abych při hubnutí neztratila motivaci. Pokud máte nervy jako špagáty, vřele takovou strategii doporučuji! Bohužel moje metamorfóza v ženu s velikostí 36-38 nebyla bez bolesti. Navždy jsem se rozloučila s večeřemi s kamarádkou v bohatýrském duchu,nedáme si ještě jednu pizzu?‘ a následným vyžahnutím sedmi žejdlíků piva. Vzdala jsem se i sladkých snídaní, božské many v podobě hamburgeru z nejmenovaného fastfoodu nebo pecnů milované voňavé šumavy. Zhubla jsem dost, přesně řečeno devět kilo za pět měsíců. To, že se nevyplatí hubnout rychle, jsem si už dříve ověřila na vlastní kůži. Před pár lety jsem sice zvládla 13 kilo za tři měsíce (žádné sacharidy, žádné jídlo po šesté večer), ale pak jsem byla jako doma na endokrinologii, protože tělo se mi za rychlé shození kil odměnilo nálezem na štítné žláze.

            To už jsem rozhodně dopustit nechtěla, takže jsem si lámala hlavu: Jak vlastně hubnout zdravě? Denně se na nás na téma zdravé výživy valí ze všech stran tolik informací, výzkumů a doporučení, až by se jeden ke každému jídlu stavěl podezíravěji než poručík Colombo! Tělo je prostě křehký stroj, na který musíme vědecky. Proto když k nám do redakce přišla poukázka na služby výživového poradce, ujala jsem se jí. Pod jeho taktovkou jsem žila tři měsíce. A dobře jsem udělala.

Nesnesitelná nutnost pití

Když jsem poprvé dorazila do dietologické poradny Svět zdraví, svlékla jsem si ponožky. Poté, co se mě asistentka na recepci vyptala na můj věk, výšku a to, zda a jak často sportuju, musela jsem se totiž bosá postavit na chytrou váhu, která o vašem těle zjistí všechno. Polopaticky vysvětleno, pomocí jemných impulzů, které v kontaktu s chodidly vysílá do těla, zjistí nejen vaši aktuální hmotnost, ale i jaké v sobě máte množství tuku, kolik máte minerálů v kostech, jaká je vaše optimální váha nebo skutečný metabolický věk. Ten je hodně důležitý, protože vlastně představuje to, na kolik let se tělo cítí neboli jaká je vaše skutečná celková životospráva. Mně je sice jednatřicet, ale chytrá váha s tím nachází v břišní dutině a obklopuje vnitřní orgány. Je zrádný v tom, že i když si s přibývajícími léty udržujete stejnou hmotnost, tenhle tuk se víc a víc ukládá v oblasti břicha - o to víc ženám v menopauze.

Když se vám podaří ho srazit, snížíte i riziko vzniku srdečních chorob a vysokého tlaku.

            Má výživová poradkyně Monika Tremmelová mě nejdřív přeměřila a zeptala se mě, jak jím, piju a jaké užívám léky. Když zavítáte do Světa zdraví, sestaví vám vaši komplexní nutriční typologii.

Položí vám na osmdesát otázek - nejen jakou máte fyziognomii a jak se stravujete, ale také jak jste na tom po psychické stránce. Tato typologie je výborná v tom, že posoudí, jak jste na tom s výživou přesně v ten daný moment. A to i ve spojitosti se svým zdravotním stavem, který v dotazníku uvedete. Na základě těchto výsledků se dozvíte, jak má vypadat skladba vašeho jídelníčku (liší se člověk od člověka).

            Já například uslyšela, že jsem smíšený metabolický typ - nedělá mi dobře třeba listové těsto nebo červené maso a mám pomalé spalování tuků, ale rychlé spalování cukrů. Nejotravnější na každém hubnutí mi připadá počítání kilojoulů (bohužel mám z dřívějška v hlavě celé kalorické tabulky - zeptejte se mě na jakoukoli potravinu, vypadne ze mě číslovka), Monika Tremmelová mě ale uklidnila, že jídelníček, který tady pro mě sestaví, mě toho ušetří. S pěti tisíci kilojouly na den ještě nikdo žít dlouhodobě nedokázal, a navíc se při počítání kalorií snadno naseká hodně chyb (když sníte pět tukových rohlíků denně, jde o pět tisíc kilojoulů, ale výživově vám to nedá nic).

            Protože už jsem nějaké to kilo shodila sama a nadchlo mě to, byla jsem lačná po radách, které mě zeštíhlí, už když je vyslechnu. Jenže můj první úkol zněl banálně: začít dostatečně pít. Jsem kávový maniak a obyčejnou vodou opovrhuji. „Když bez kávy nevydržíte, dejte si jednu ráno a druhou odpoledne. Tři kávy denně je váš strop,“ řekla mi Monika Tremmelová. V životě by mě to nenapadlo, ale správný pitný režim prý podporuje hubnutí (voda pomáhá tělu, aby správně rozkládalo a štěpilo potravu). Splnit tenhle úkol nebylo překvapivě zas tak těžké, bez galonu kávy se po čtrnácti dnech cítím líp a připadá mi, že mám hezčí pleť.

Mír na sacharidové frontě

Hubnutí jde bezesporu nejlépe, když se pro něj zapálíte. Samozřejmě jím pětkrát denně a plus minus malé porce, pozdě večer nepozřu nic. Ne proto, že chci hladovět. Necítím prostě chuť ani potřebu, protože mám díky plnohodnotné stravě po celý den odkud čerpat energii. Beru dva doplňky stravy - Bioaktivní Duo Slim a čaj na urychlení metabolismu In Thermo. Kolegyně už mají plné zuby mého mudrování, co je pro jejich těla dobré a které potraviny jsou,zákeřní škůdci‘. Od Moniky Tremmelové jsem se ale dozvěděla věci, o kterých jsem neměla tušení. Třeba že si hubnoucí člověk může v zimě dopřát více teplých jídel denně. Proč? Přes zimu má tělo tendenci obalovat se tukem, a když mu dáte teplé jídlo, ochráníte ho zevnitř před chladem. Má sice vyšší glykemický index, ale zateplené orgány zjistí, že jsou,v pohodě‘, takže se ve vás nebude ukládat tolik tuku. Rozradostnilo mě i zjištění, že když se jeden den utrhnete ze řetězu (tři řízky s hranolky, které mi usmažil otec na uvítanou, nešlo odmítnout, stejně tak jako následnou večerní smršť piv), nevadí to. „Jednodenní výkyv není na škodu, pokud se potom vrátíte do původního režimu,“ říká Monika Tremmelová.

            Zakopala jsem taky válečnou sekyru s nejproblematičtější složkou stravy, sacharidy. Můžu si je dopřát do oběda, ale večer s nimi musím šetřit (mělo by jich být přibližně o půlku méně než k obědu).

„Nezapomínejte na dostatek vlákniny, díky níž tělo také více spaluje,“ vysvětluje mi Monika Tremmelová.

Už vím, že k dopolední svačině je dobré dát si ovoce, k té odpolední ale jím jen bílkovinu se zeleninou. A že při snídani, obědě a večeři se musí myslet na takzvaný potravinový talíř. Jednu třetinu z pomyslného talíře mají tvořit bílkoviny, druhou sacharidy a poslední zelenina. A důležité je nezapomenout na tuky v podobě rostlinných olejů (olivového lněného nebo sezamového). Ale stačí jich 20-30 gramů denně! (Bohužel.)

Balzac na běžícím pásu

„Musíte cvičit!“ nabádají nás pořád časopisy a je to otravné jako reklamní popěvek. Nedá se svítit: pohyb tvoří třicet procent úspěšného hubnutí, sedmdesát procent správná strava. A tak se hýbu - chodím třikrát týdně běhat (kolem 7 km za hodinu, je to opravdu jen lehké vyklusávání) nebo se kymácím na crosstraineru. Protože mě při tom ve fitku nebaví civět do obrazovek se sportovními kanály, čtu si. Je pravda, že louskat roztřesené Balzacovy povídky mezi ufuněnými těly je lehce bizarní, nicméně hodina mi tím příjemně uteče. Když cítím, že běhání zvládám levou zadní (asi po dvou měsících), nastavím si běžecký pás,do kopce‘.

Po pěti měsících mám místo roztřesených homolí pěkně vyrýsované svaly na lýtkách i na stehnech (až se můj přítel děsí, jestli nebudu za čas vypadat jako Helena Fibingerová). „Než zhubnete, věnujte se dvakrát týdně aerobnímu pohybu, posilování zařaďte jen jako doplněk. Chceme teď pálit tuk, ne nabírat svalovou hmotu,“ poradila mi Monika Tremmelová. Dobré je zařadit takzvaný intervalový trénink - běžet jednou rychleji, hned zas pomaleji, tělo si nezvykne jen na jednu rychlost a víc se musí namáhat.

            S čím jsem si ale nevěděla rady, bylo, jak jíst před sportem a po něm. „Ideální jídlo přes sportem je müsli s jogurtem nebo třeba plátek celozrnného chleba se sýrem, po sportu si dejte proteinový nápoj a do hodiny se navečeřte. Zkuste například zeleninový salát s kousky masa nebo sýra zalitý dipem z jogurtu či dušenou zeleninu s rybou,“ dodává Monika Tremmerová. Můj biologický věk díky dodržování těchto rad postupně klesl až na ten, který odpovídá mému skutečnému stáří.

Cítím se výborně a mou postavu chválí i okolí.

            Tři měsíce jsem se držela vcelku přísných pravidel. Ale nevzdala jsem se třeba vína, a ani to neplánuji. Několikrát jsem,ujela‘ (pivo, fastfoodové obžerství, hora uheráku). Ono se zas tak moc nestane, pokud se jinak stravujete předpisově. A to je to, co mě u hubnutí drží. Pomalu je to zdravější i pohodlnější.

POULIČNÍ ZAKOUSNUTÍ

Pokud celý den pobíháte mezi schůzkami po městě a pak vás přepadá,vlčí‘ hlad, uděláte v dietě snadno chybu. Sníte, na co přijdete. Proto v kabelce noste něco, co si budete moct sníst prakticky kdekoli. Například kousek ovoce nebo zeleniny. Pokud se ale stydíte v tramvaji hlodat okurku jako já, kupte si třeba v dm drogerii sušenky ze špaldové mouky (značka Alnatura). Dejte pozor, ať nejsou slazené cukrem, ale medem. Moje nejoblíbenější jsou ty ochucené vanilkou. Samozřejmě nesnězte pytlík na posezení! Pokud jdete kolem fastfoodového řetězce, nezatracujte ho jako satanovo doupě: podívejte se, jestli tam nemají zeleninový salát (klidně s mozzarellou) nebo nakrájené ovoce v krabičce. Nic nezkazíte kefírovým mlékem, které mají všude, ještě lepší je proteinový nápoj. VŽDYCKY se nasvačte, i kdybyste zrovna neměla chuť a mělo by to být jen pár soust. ZÁHADNÉ MASO Jestli už máte po krk drůbeže i ryb, zkuste maso robi. Co to je? Rostlinná bílkovina vyrobená z pšeničných a rýžových bílkovin, pšeničných klíčků a červené řepy. Neobsahuje živočišné bílkoviny, cholesterol, sóju a už vůbec ne syntetická barviva nebo konzervanty. ZKUSTE TŘEBA: Maso robi s jasmínovou rýží a zeleninou Ingredience (1 porce): 80 g jasmínové rýže, 180 g masa robi, 100 g mrkve, 100 g petržele, asi 100 g celeru, sójová omáčka (Tamari nebo Shoya), zeleninové ochucovadlo Solčanka Postup: Maso robi propláchněte studenou vodou, lehce osušte ubrouskem, pak ho nakrájejte na plátky, zalijte vodou, přidejte lžičku sójové omáčky a špetku solčanky a nechte odležet aspoň 30 minut. Mrkev a petržel nakrájejte na kolečka, celer na menší plátky. Dejte vařit rýži, vařte cca 16 minut. Maso robi a zeleninu připravujte na páře, do vody v hrnci můžete přilít trochu nálevu, ve kterém jste maso robi nechávali odležet. Nejdříve nechte dusit mrkev (cca 5 minut), pak přidejte maso robi a zbytek zeleniny a duste, dokud není zelenina měkká (cca dalších 10-15 minut). Smíchejte s rýží a podávejte.

HODNÉ POTRAVINY

* Jako spalovač tuků působí med, zázvor, mandle a skořice.

* Tučné sýry nahraďte sýrem ovčím a kozím, zeleninový salát vylepšete o mozzarellu, fetu nebo ricottu. * Iontový nápoj, který obsahuje hořčík, draslík, železo a vápník (mají ho ve fitness centrech), vám pomůže při sportu - uvolní svaly.

* Nejzdravější müsli seženete na www. mixit.cz. Sama si ho namícháte a budete mít jistotu, že bude bez přidaného cukru.

Foto popis| Navždy jsem se rozloučila s večeřemi v bohatýrském duchu,nedáme si ještě jednu pizzu?‘. Na víno si ale sáhnout nenechám.

Foto popis| Ovoce si dejte dopoledne, bílkoviny a zeleninu zařaďte jako odpolední svačinu

Foto popis| Na počítání kalorií zapomeňte, klíč k dietě je jinde

Foto popis| To jsou paradoxy! Sladký med vám pomůže ke zhubnutí

0 Košík Nahoru