Nové dárkové boxy Mixit pro Vánoce 2019 jsou tady! 

Marketing a Media: ŽEBŘÍČEK

Zdroj: Marketing a Media 39/2016


ŽEBŘÍČEK

Lidé, kampaně, události. To „nej“ z minulého týdne.


1. O Billu se utká víc než desítka agentur

Celkem jedenáct agentur se utká ve výběrovém řízení na reklamní agenturu pro tvorbu reklamní strategické komunikace na období 2017 až 2018, které ve druhé polovině srpna vyhlásil prostřednictvím inzerátu v týdeníku MAM maloobchodní řetězec Billa. MAM to potvrdil dobře obeznámený zdroj, který si nepřál být jmenován. Billa si víc než desítku subjektů vybrala na základě dodaných ukázek prací a credentials, v tomto týdnu už má být v prvním kole tendru prezentována kreativa připravená na základě zadání marketingového oddělení řetězce. Billa je velkým zadavatelem inzerce, její loňské monitorované výdaje na komunikaci činily 644 milionů korun. Její stávající komunikační agenturou je DDB Praha. Billa je součástí skupiny Rewe, která prosazuje politiku pravidelných ověřovacích výběrových řízení. Pozvání víc než desítky subjektů k prezentování kreativy ovšem není v souladu s iniciativou Férový tendr Asociace komunikačních agentur a její sekce Digitální agentury, která za účelem zlepšení systému výběrových řízení doporučuje, aby klient do strategicko-kreativní fáze zval maximálně pět agentur.


2. Na shortlist Flemy se dostalo 21 kampaní


Do jedenáctého ročníku soutěže Flema Media Awards, která oceňuje nejlepší mediální kampaně a kreativní využití médií v Česku a na Slovensku, se probojovalo celkem 21 kampaní. Shortlistu letos jednoznačně dominují české agentury, které obsadily 17 pozic. Všechny čtyři slovenské pozice patří jediné agentuře, Starmedia Co. Třikrát uspěl Triad Advertising, po dvou nominacích mají MediaCom, Outbreak, Starcom a Zaraguza. Bodovaly také Inspiro, Jandl Praha, McCann Prague, MEC Czech, Plzeňský Prazdroj a ZenithOptimedia Group. Největší tlačenice je v digitálních médiích a kategoriích Kampaň a Malá kampaň. O shortlistu rozhodovalo letos v prvním kole hlasování rekordních 108 porotců, kteří posoudili celkem 60 přihlášených kampaní. Slavnostní vyhlášení výsledků proběhne 20. října.


3. V Česku se objeví to nejlepší z Cannes Lions


V listopadu se bude konat první ročník kreativního festivalu Cannes in Prague. Třídenní akci zahájí jednodenní inspirativní Creativity Booster Day. Šest porotců z kreativního festivalu Cannes Lions bude 9. listopadu sdílet své know-how a představí současné trendy v komunikaci značek. Ukážou také nejzajímavější kampaně z kategorií Cyber, Mobile, Direct, PR, Promo & activation a Radio. Akci organizuje poradenská společnost Lionhearted, která je organizátorem českého kola soutěže Young Lions ve spolupráci s agenturou AdHackers. „Naším cílem je inspirovat místní tvůrce a přispět k úspěchu české reklamy,“ vysvětluje René Jež, zakladatel Lionhearted. Na Creativity Boosted Day navazuje 10. a 11. listopadu kreativní workshop BriefFest. Na něm budou kreativci pracovat na reálných zadáních a budou si moci osvojit metody tvorby komunikačních konceptů pod vedením Yonathana Dominitze ze společnosti The Mindscapes.


4. CNC buduje nový zpravodajský web


Mediální dům Czech News Center oznámil, že v listopadu spustí nový seriózní zpravodajský web „s velkou ambicí“. Název projektu ani jeho personální obsazení vydavatel Blesku a Reflexu zatím neupřesnil. Podle zatím nepotvrzených informací by ale web měl vést Michal Půr, dosavadní ředitel divize Euro ve vydavatelství Mladá fronta. Ten svou funkci počátkem měsíce překvapivě opustil a oznámil přechod do CNC. „Od zbytku trhu se bude odlišovat nejen obsahovou stránkou, která se zaměří na Česko a částečně i na zbytek globalizovaného světa, ale i vizuální podobou,“ tvrdí CNC v tiskové zprávě, kterou k projektu vydalo. Mediální dům zatím nabízí zpravodajství ve dvou personálně i obsahově oddělených redakcích deníku Blesk a deníku E15.


5. Vodafone


You Fest navštívilo šest tisíc lidí Šest tisíc lidí navštívilo podle organizátorů první ročník Vodafone You Festu – společné akce televizí Prima Cool a Óčko a mobilního operátora Vodafone, jenž zejména mladým lidem na holešovickém Výstavišti nabídl v rámci komunikačního konceptu #jetovtobě „snoubení hudby, youtuberingu, gamingu, lifestylu a fresh food festivalu“. Vodafone s agenturami McCann Prague a Lowe připravuje sérii dalších eventů, jako budou třeba workshop na téma Jak diskutovat nebo mistrovství ČR v mobilních hrách, které se uskuteční v říjnu v Brně. Teplický politik Dominik Feri zase v jeho v rámci hledá s Nadací Vodafone pro program V pohybu zajímavé CSR projekty.


6. E-shop 4home vítězem studie Český košík 2016


Celkem 111 internetových obchodů bylo hodnoceno v rámci studie Český košík roku 2016. Organizace se letos ujala společnost Twisto. Studie zkoumá třetím rokem pohodlnost nakupování v největších českých e-shopech, oproti roku 2015 zásadně vzrostla spokojenost uživatelů s nakupováním z mobilních telefonů. E-shopy vybrané portálem Heureka. cz a expertním panelem prošly během dvou měsíců uživatelskými testy a vyhodnocením nákupního procesu dle odborné metodologie. Celkovým vítězem se stal e-shop 4home.cz, následován e-shopy Bonami. cz a Datart.cz. Nejlepší uživatelský zážitek při nákupu z mobilního telefonu přináší Mixit.cz. Na mobilní nakupování je nyní připraveno 72 procent e-shopů, což je ve srovnání s rokem 2014 trojnásobný nárůst.


7. Mateřská skupina Aukra je na prodej, chce ji eBay


Jihoafrická společnost Naspers prodává přední polský internetový prodejní portál Allegro, majitele českého inzertního webu Aukro. Podle agentury Reuters by výnos z prodeje Allegra mohl přesáhnout dvě miliardy dolarů. Zájem projevily čtyři investiční fondy a podle polských médií také jeden z největších světových hráčů v oboru, americký gigant eBay. Nabídku si naopak rozmyslel koncern Ringier Axel Springer. Celá transakce by měla být dokončena během několika týdnů. „Nabídka od eBaye by ale nemusela Naspersu vyhovovat, protože by pak Američané prosazovali na polském trhu svůj platební systém PayPal, což by poškodilo systém PayU od Allegra,“ uvedly pro polský deník Rzeczpospolita pod zárukou anonymity zdroje z investičního prostředí. Allegro navíc nemá být jedinou investicí v Polsku, které se chce Naspers zbavit. Spekuluje se rovněž o prodeji cenového srovnávače Ceneo a realitního serveru Otodom. Naopak si ponechá aukční portál OLX.pl, který Allegru konkuruje. Odhaduje se, že ročně se přes Allegro prodá v Polsku zboží za 13 miliard zlotých (asi 82 miliard korun), z toho zhruba miliarda zlotých zůstane provozovateli jako provize za zprostředkování.


8. Ministerstvo vnitra zažalovalo Mafru


Mediální dům Mafra byl žalován za červencový článek svého deníku MF Dnes. Text o odvolání ředitele policejní školy označilo žalující ministerstvo vnitra za nepravdivý. V článku měl vystupovat bývalý ředitel policejní školy, který ale odmítá, že by informace poskytl. Rovněž se v něm měly objevit informace o dopisu na ministerstvo, který ale úřad neobdržel. Ministerstvo se dokonce domnívá, že údajně nepravdivé informace mohl deník uvést úmyslně. Agentura ČTK citovala tiskovou mluvčí Lucii Novákovou, podle níž ministerstvo získalo „dokument, ze kterého vyplývají závažná podezření, že zaměstnanci Mladé fronty Dnes záměrně hrubě zkreslují realitu, případně v článcích přímo používají vymyšlené argumenty“. Mafra podobná podezření odmítá. „Za korektností našeho zpravodajství si stojíme. Žalobu ze strany ministerstva vnitra jsme již obdrželi a řešíme ji,“ vyjádřila se mluvčí mediálního domu Silvie Škábová. Další rovinu konfliktu kolem článku otvírá i fakt, že vydavatelství Mafra vlastní ministr financí a lídr hnutí ANO Andrej Babiš. Ministerstvo vnitra vede Milan Chovanec z ČSSD. Vzájemný vztah obou koaličních partnerů je dlouhodobě napjatý a Chovanec například už během léta deník MF Dnes kritizoval kvůli účelové a manipulativní kampani proti jeho osobě. Už tehdy měl údajně zároveň zvažovat právní kroky proti deníku.


9. Podle Superbrands 2016


Češi milují Niveu Více než padesát společností převzalo minulý týden pečetě kvality Superbrands. Cenu veřejnosti obdržela Nivea, kterou zákazníci v marketingovém průzkumu společnosti GfK nejčastěji uváděli jako svou oblíbenou značku. Čestné ocenění putovalo do rukou zástupců nadace Dobrý anděl, která pomáhá pravidelnými měsíčními příspěvky rodinám, v nichž děti nebo dospělé zasáhla vážná nemoc. Trofeje pro značky byly rozděleny na spotřebitelský segment, v němž si ocenění odneslo 37 značek (mj. Evropa 2, Prima Cool nebo magazín Marianne), a B2B, kde bodovalo celkem 17 firem, například Event Arena, Reda nebo Boomerang Publishing. Osobností roku, a tedy nejlepší „značkou“ veřejného života byla zvolena rychlobruslařka Martina Sáblíková.


10. Inborn se spojuje s Adexpresem


Adexpres posiluje v oblasti výkonnostní reklamy. Od října pohltí agenturu Inborn, do Adexpresu přejde všech 15 SEM specialistů a account managerů. Majitel Inbornu Ondřej Sláma bude v Adexpresu zastávat pozici ředitele výkonnostního marketingu. Spojený tým SEM specialistů pak povede Tomáš Richter. „Samozřejmě zde spatřujeme i zásadní synergie při spojení rozpočtů obou agentur v následujících obdobích,“ dodává ředitel Adexpresu Jan Galgonek. Roční objem investic v on-line médiích spravovaných agenturou vzroste na 600 milionů korun. Inborn vznikl v roce 2010 a pracuje například pro Karlovarské minerální vody, Datart, Baťu, Socialbakers, Mixit nebo Monetu Money Bank.

0 Košík Nahoru