Špatně se vám mixuje? Něco nefunguje? Zkuste si prosím Mixit pustit třeba v prohlížeči Edge, my to zatím opravíme. Omlouváme se!

Marketing Sales Media: KLIDNĚ SE VYKECEJTE

Zdroj: Marketing Sales Media 26/2015


KLIDNĚ SE VYKECEJTE

Když máte e-shop, útočí na vás s velkou pravděpodobností desítky konkurentů. A co teprve, když si moc netykáte s marketingem a v technologiích tak trochu kulháte? Stále je šance. Být vtipný. 

Způsob, jak se zákazníkem na webu, sociálních sítích či prostřednictvím e-mailů komunikujete, může být mnohem zábavnější, uvolněnější a neformální než v klasickém kamenném obchodě, kde pravděpodobně nebudete zákazníkovi tykat (s výjimkou např. skateshopů). Pokud jednoznačně cílíte na mladší publikum, pak jsou tykání, vtipné příspěvky na Facebooku nebo netradiční popisky produktů zcela na místě. Pozor ale, aby byla on-line komunikace skrz všechny kanály jednotná, konzistentní a odlišitelná – jedině tak si vás zákazník zapamatuje. Určete si předem tzv. tonalitu značky (z anglického tone of voice), která vymezuje, jak brand mluví, ale také jak nemluví. 
Ukecaný Woox Co se originality komunikace týče, nenašli byste u nás asi výstřednější internetový obchod, než je skateshop Woox.cz (úlety typu DarujHovno.cz nepočítáme). Ten k zákazníkům promlouvá prostřednictvím fiktivního „maskota“ Richarda Wooxe, který si potrpí na psaní výživných newslett erů, neotřelých popisků zboží a hlavně na přímé, často až intimní konverzaci s nakupujícími. „Raději než posílat 10 automatizovaných e-mailů jich napíšeme 150 takových, které udělají lidem radost a vyvolají v nich nějakou emoci,“ vysvětloval CEO Woox.cz Daniel Arzt na konferenci Shopexpo. 
Obyčejné potvrzení o objednávce pak vypadá např. takto: „Hola, Petře, posílám fakturu, která funguje jako fajnový účetní papyrus – žádnou tištěnou v balíku nečekej. 
Dělníci v papírnách tak budou mít delší pauzu na svačinu.“ Díky svéráznému stylu komunikace si Woox získal takovou loajalitu, že zákazníci odpovídají i třeba na newslett ery, které je pobaví, nebo píšou návrhy na oblečení, které by chtěli. „Zákazníci mohou svými e-maily přímo ovlivnit, jak bude vypadat příští kolekce. A pokud jim třeba chybí nějaký kousek v určité velikosti, uděláme všechno pro to, abychom ho sehnali,“ dodal Arzt, který také přiznal, že kvalitním copywritingem nahrazují např. PPC reklamu nebo grafické zpracování newslett erů, které nejsou jejich silnou stránkou. 
Míchači zrní Nejen díky zajímavému produktu, ale také odlehčené komunikaci dosáhl úspěchu on-line obchod s müsli Mixit.cz. „Naše komunikace v počátcích žádné cíle ani koncept neměla, zkrátka jsme si sedli k počítači a psali popisky k produktům i další texty na web. Byli jsme mladí, studenti, neměli jsme zábrany se odvázat a pojali to s humorem, který nám byl blízký,“ popsal pro MSM začátky Mixit jeden ze zakladatelů Martin Wallner, který se se svým společníkem Tomášem Huberem o komunikaci stará dodnes. „Outsourcovat jakoukoli část komunikace je pro nás nemyslitelné. Sice je to občas časově náročné, ale díky tomu máme jistotu, že nás zákazník stále může vnímat jako ty dva kluky, kteří se s úsměvem pustili do míchání zrní,“ dodal Wallner. Mixit se nezaměřuje jen na humorné popisky svých produktů, ale také na komunikaci prostřednictvím Facebooku, YouTube videí, svých tubusoidních obalů, magnetek či různých letáků přidávaných k balíkům, např. s tímto sdělením: „Bylo něco v nepořádku? Pak si zasloužíme vytahat za uši!“ Radost, špína, úcta A dalších příkladů bychom našli spousty. 
Např. Zoot se svou „sluníčkovou“ komunikací postavenou na rozdávání radosti, „špinavý label z Československa“ Life is Porno (Všechno děláme, jak chceme my. Jo, a máme jen to, co tady vidíš), nebo třeba Kolonial. cz se svou „uctivou“ hantýrkou z dob první republiky (Zasíláme písemnosti a poroučíme se). Čerpat inspiraci lze však hlavně ze zahraničí – za zmínku stojí např. e-shop pro „volnomyšlenkářské holky“ NastyGal, módní on-line obchod Reformation (Vyrábíme zabijácké oblečení, které nezabíjí životní prostředí), nebo chlapácký e-shop ManCrates (Říkáme ne ošklivým kravatám a vzorkům kolínské. Nešetříme balicím papírem a neděláme stuhy). 

***

MARTIN WALLNER, ZAKLADATEL MIXIT. CZ „Outsourcovat jakoukoli část komunikace je pro nás nemyslitelné. Sice je to občas časově náročné, ale díky tomu máme jistotu, že nás zákazník stále může vnímat jako ty dva kluky, kteří se s úsměvem pustili do míchání zrní.“ 

0 Košík Nahoru