Nové dárkové boxy Mixit pro Vánoce 2019 jsou tady! 

Špatně se vám mixuje? Něco nefunguje? Zkuste si prosím Mixit pustit třeba v prohlížeči Edge, my to zatím opravíme. Omlouváme se!

Mixit a jejich fuckup: Proč jsme neuspěli v Kanadě

Zdroj: forbes.cz 2. 4.


Kamarádi z vysoké Tomáš Huber a Martin Wallner založili v roce 2010 e-shop Mixit.cz, kde si můžete namíchat müsli podle vlastní chuti. Přes osm let ho stoprocentně řídí a vlastní a ze sklepa, kde začínali, se přestěhovali do dvou průmyslových hal. Kromě Česka expandují na Slovensko, do Polska a Maďarska a roční obrat podle posledních čísel přesahuje 200 milionů korun. I rozjetý müsli byznys ale zažívá kotrmelce – pro Forbes.cz Mixit.cz popsali, jak a proč jim nevyšla expanze na kanadský trh.

Už od začátku jsme Mixit budovali tak, abychom měli v budoucnu otevřené dveře do zahraničí, vybrali jsme proto například univerzální název nebo jsme neomezovali sortiment názvy obsahujícími slovo müsli nebo snídaně.

Jako první jsme po českém trhu rozjeli slovenskou verzi a v roce 2014 následovala polská, u které jsme si tři roky lámali zuby a zjišťovali, že nemáme patent na rozum a ani nejsme marketingoví kouzelníci. Konkrétně to, že stejný marketingový mix v odlišné kultuře zkrátka nefunguje a teprve dnes, po vybudování silného týmu rodilých mluvčích, můžeme mluvit o znatelném polském růstu.

Mezitím se nám začali ozývat nadšenci z celého světa, že by chtěli s Mixitem prorazit ve své zemi, většinou nás ale nezaujali svým příběhem nebo potenciálem trhu. Jednoduše jsme nikdy nenašli cestu, jak expanzi a spolupráci pojmout tak, aby byla win-win, abychom mohli plně kontrolovat koncept a zároveň nás to časově a energeticky nezničilo.

Tomáš Huber a Martin Wallner

Pak se nám ale na podzim roku 2013 ozval jeden český chlapík, Oldřich Bláha, za kterým byl vidět kus dobře odvedené práce, kdy vyexitoval a předal několik rozjetých firem v zahraničí, a v té době zastával manažerskou pozici ve známé české potravinářské firmě s vlastním franšízovým konceptem.

S neméně úspěšnou manželkou se chtěli vrátit do její rodné Kanady a tam rozjet některý z osvědčených konceptů jako rodinný startup.

Chemie nám zafungovala na první dobrou, postupně slovo dalo slovo a na stole ležel precizní byznysplán. Plán byl do půl roku připravit všechny náležitosti, založit v Kanadě společnost, zařídit ochrannou známku a odkoupit doménu Mixit.ca. Za českou stranu jsme investovali veškeré know-how, marketingovou podporu, receptury, grafiku, kapacity IT týmu do vývoje dvojjazyčného webu i jeho údržby a něco málo peněz.

Naši společníci zase našli v Montrealu provozovnu a čekala je spousta práce v přípravách a několikamilionová investice. Naše stávající trhy jsme nechali jít samospádem a s IT kolegy jsme se několik měsíců věnovali jen Kanadě, kam se sjížděly suroviny z celého kontinentu. Fanfáry se rozezněly v září 2015, přesně dva roky po našem seznámení s Oldou.

I když jsme hned měli první objednávky, Oldovy obavy „co když to pustíme a budeme mít okamžitě tisíc objednávek“ se nenaplnily. V nedohlednu bylo i 200 objednávek denně, což byl podle byznysplánu náš bod zvratu. I když jsme měli za mořem skvěle nastavené kampaně na Facebooku i Googlu, které nám tolik fungují v Česku.

Postupně jsme museli navyšovat rozpočet, až jsme se dostali na desetinásobek útraty za proklik potenciálního zákazníka k nám na web oproti stávajícím trhům a náklad na dokončenou objednávku byl astronomický. Později jsme zjistili, že tamní inzerenti hlavně z řad velkých řetězců drží díky svým takřka neomezeným marketingovým rozpočtům cenu za proklik v reklamní síti stabilně mimo částky, které by nám slibovaly jakoukoli rentabilitu.

Když jsme zjistili, že tudy cesta nevede, oslovili jsme PR a influencery, kteří ale také nezafungovali. Velmi průměrní influenceři si za uveřejnění našeho produktu říkali i několikanásobek průměrného českého platu a spolupráce s PR agenturou byla podobně tristní. I když jsme Mixit do mediálního a sociální prostoru protlačili každý měsíc, náklady byly vzhledem k efektu neúnosné.

Marketingovou komunikaci nám tady značně ztěžovala hlavně dvojjazyčnost, kdy se najednou Mixitu tolik vlastní humor a nadsázka v angličtině a francouzštině ztrácely.

Co nás ale nabíjelo a stále hnalo vpřed, byl skvělý ohlas stávajících kanadských zákazníků, kteří nám po ochutnání psali pochvalné e-maily. Mezitím náš partner se svojí ženou a synem začali objíždět farmářské trhy (jako kdysi my) a zkoušeli klasický offline marketing postavený na nich samotných. Světlo nad Kanadou vysvitlo v moment, kdy se objevily výzvy do castingu pořadu Dragon’s Den, což je tamní verze českého Dne D.

Autor: Klára Elšíková, Samuel Butler

0 Košík Nahoru