Špatně se vám mixuje? Něco nefunguje? Zkuste si prosím Mixit pustit třeba v prohlížeči Edge, my to zatím opravíme. Omlouváme se!

nova.cz: Děti nejraději snídají cereálie, je to správné?

Zdroj: nova.cz 16.6.


Děti nejraději snídají cereálie, je to správné?

Když se vašeho dítěte zeptáte, co chce k snídani, nejspíš vám už stereotypně odpoví, že chce lupínky. Jaké snídaňové cereálie vybírat, co by měly obsahovat a proč je dobré dítě naučit snídat?

Pro děti je snídaně velmi důležitá. Nejenže dodá energii potřebnou na celé dopoledne, ale zároveň je tento pravidelný rituál základem pro správné stravovací návyky v dospělosti. Děti se také často “opičí“ po rodičích, proto se nedivte, když jíte ve spěchu nebo vůbec, že vašemu potomkovi chybí vzor.

Snídaně by měla tvořit 20 - 25 % z celodenního příjmu energie. Tělo po “prohladovělé“ noci potřebuje doplnit zásoby pro správné fungování. Přestože dítě ve spánku nevytváří aktivní energii pohybem, potřebuje zdroje pro zachování funkce vnitřních orgánů, na udržení tělesné teploty, dechu, srdeční akce apod. (tzv. bazální metabolizmus).

Je prokázáno, že školáci, kteří pravidelně a zdravě snídají, se při učení mnohem lépe soustředí. “Snídaně může být vydatnější a v případě, že má správný poměr sacharidů, bílkovin a tuků, funguje jako hodnotný startér organizmu. Cereálie obecně patří mezi vhodnou snídani pro děti,“ uvedl RNDr. Pavel Suchánek z Institutu dietologie a výživy.

Děti, které pravidelně snídají, nemají potřebu se přejídat v odpoledních hodinách a zabraňují tak obezitě. S tou se potýká kolem 13 % českých dětí ve věku šest až deset let. Velká část z nich si neshozená kila nese i do dospělosti a jak je známo, nadváha je častou příčinou kardiovaskulárních onemocnění a dalších zdravotních problémů.

Jaké cereálie kupovat?

Rodiče by však měli dávat pozor, jaké snídaňové cereálie nakupují. Mnoho výrobků je totiž doslova přesolených. “Některé lupínky, i když jsou sladké, tak paradoxně obsahují hodně soli. Průměrná denní dávka soli u dospělého by měla být podle Světové zdravotnické organizace (WHO) do 5 g, což je asi jedna čajová lžička. U dětí je to ještě mnohem méně. Je proto důležité hledat na obalu výrobky, které obsahují minimum soli a naopak poskytují tělu vlákninu, vitamíny a minerální látky, které jsou nebytné pro správný růst,“ říká Suchánek.

Náš tip:

Ronnieho fitness směs od Mixit (750 g, 229 Kč, dostupné na mixit.cz)

Složení: Ovesné lupínky křupavé, ovesné vločky, dýňové semeno, rýžové křupinky, jablko, brusinky, datle, meruňky, čokoláda s proteinem (mléčný protein, kakao, mléko, přír. vanilka, sój. lecitin, cukr), sojové vločky BIO, jeřabiny, kokos, sladový ječmen

Tesco Free From máčené rýžové lupínky bez lepku (300 g, 94,90 Kč)

Vyberte si svou oblíbenou příchuť snídaňových cereálií. Máte raději jednoduché cornflakes, nebo dáte přednost příchuti medové, čokoládové či oříškové?

Kellogg's Special Classic (300 g, 85 Kč)

Kukuřičné lupínky Kellogg's, které jsou konečně k dostání v Česku, obsahují v dávce 30 gramů jen 0,38 g soli, což je optimální množství proto, aby nebyla překročena denní dávka. Kellogg's navíc obsahují vitamíny a minerály jako jsou niacin, železo, vitamin B6, vitamin B2 (riboflavin), vitamin B1 (thiamin), kyselina listová, vitamin D a vitamin B12.

ČTĚTE TAKÉ:

Nejhorší snídaně všech dob: Těmto jídlům se vyhněte

Křehké bramborové lupínky bez smažení! RECEPT

Vylaďte snídani a shoďte i 2 kila za týden

VELKÝ TEST čokoládových cereálií: Z kterých uděláte zdravou snídani?

Děti mají nejvíc v oblibě cereálie s čokoládovou příchutí. K snídani stačí velkému školákovi 30 gramová porce zalitá sklenicí mléka, u mladších dětí je to pochopitelně méně. Nezapomeňte, že snídat by děti měly maximálně do 1,5 hodiny po probuzení a ke každému jídlu by měly mít připraveno dostatek tekutin. “Absolutně nevhodné, je podávat dětem k snídani některé ze snídaní dospělých, například smažená vajíčka se slaninou, jakékoliv uzeniny nebo trvanlivé sladké pečivo,“ dodal Suchánek. Takové snídaně, které jsou typickým snídaňovým jídelníčkem dospělých, obsahují příliš mnoho soli, jednoduchých cukrů nebo nevhodných jak nasycených, tak ztužených tuků.

Jak kukuřičné lupínky vlastně vznikly?

Jejich historie sahá až do roku 1894 a vznikly vlastně náhodou. Dr. John Harvey Kellogg ze sanatoria Health Reform Institute v Michiganu, věřil, že za většinu nemocí může střevní mikroflóra, protože střevní bakterie produkují toxiny, schopné otrávit a rozladit celý lidský organismus. Proto byl velkým propagátorem vegetariánství a zdravého životního stylu. Jeho základem měla být dieta postavená na nemoučných celozrnných výrobcích, zejména kukuřice, která byla tehdy v řadě států USA hlavní plodinou.

Pokoušeli se plodinu zpracovat různými metodami, jednou se jim ale připravená kaše se mu rozvařila, a protože mu omezené finanční zdroje nedovolovaly plýtvat jídlem a vyhodit jej, rozhodl se i toto jídlo dále zpracovat. Po vysušení se ukázalo, že je to velmi chutné a následné experimenty byly zaměřeny i na jiné druhy obilovin. Se svým bratrem Willem Keithem Kelloggem začal pracovat na svém vynálezu a v roce 1896 si nechali kukuřičné lupínky patentovat.

Mezi bratry později došlo k roztržce a jejich cesty se rozešly. John se dál pokoušel uzdravovat svět zdravým životním stylem (zakazoval kouření, alkohol, tučná a smažená jídla, ale dokonce i masturbaci), jeho bratr Will zkusil se stále populárnějšími lupínky experimentovat a brzy ze zdravého pokrmu vytvořil to, co dnes miluje tolik dětí - sladké lupínky.

Roku 1906 založil Battle Creek Toasted Corn Flake Company (dnes Kellogg's) a zahájil tak historii lupínkového imperia. Společnost se záhy stala jednou z největších amerických potravinářských firem a dodnes je předním světovým výrobcem cereálií.

0 Košík Nahoru