Špatně se vám mixuje? Něco nefunguje? Zkuste si prosím Mixit pustit třeba v prohlížeči Edge, my to zatím opravíme. Omlouváme se!

Od koronaviru k rekordu. Za müsli a pochutiny od Mixitu utratili lidé skoro půl miliardy HN

Zdroj: Hospodářské noviny 7. 6. 2021


Desáté narozeniny oslavil český výrobce müsli Mixit při loňském lockdownu v obavách, jak moc koronavirus jeho byznys poznamená. Letos si jedenácté výročí připomněl o poznání veseleji. Rok s koronavirem firmu nejenže nepoložil, ale přinesl jí naopak dosud nejvyšší tržby. Dva přátelé z vysoké školy Martin Wallner a Tomáš Huber zákazníky lákají na možnost namíchat si müsli podle vlastní chuti. V roce 2015 za to získali titul EY Začínající podnikatel roku a během pandemie byl o produkty pražské firmy velký zájem.

„Náš fiskální rok skončil 31. března a utržili jsme během něj téměř 490 milionů korun. Meziročně to znamená růst o 70 procent, čistý zisk se pohybuje v řádu nižších desítek milionů,“ uvedl Wallner, který se stará hlavně o marketing, finance a vývoj. Stabilním cílem Mixitu je přitom meziroční růst o 30 procent. Koronavirus ale firmu přinutil změnit výrobu i obchodní strategii, díky tomu pak dosáhla na vyšší tržby, než bylo v plánu.

Především v prvním lockdownu po příchodu nákazy do Česka se společníci obávali, jak budou zákazníci reagovat. „Malovali jsme si nejčernější scénáře, kdy budou lidé šetřit nebo změní stravovací návyky a my budeme mít smůlu. A čísla z prvních dnů byla děsivá,“ popsal Huber, druhý ze zakladatelů, zodpovědný zejména za výrobu a dodavatelský řetězec. „Ale pak začala čísla růst a my začali tušit, co bude třeba přizpůsobit a jak jít zákazníkům naproti výběrem jiných produktů a komunikací, která nestrašila,“ zavzpomínal na dobu zhruba před rokem.

V bývalé tiskárně cenin v pražské Michli, kde sídlí výrobní i administrativní část firmy, nastavili její šéfové přísná pravidla, aby se zaměstnanci mezi sebou co nejméně potkávali. Mimochodem, právě v této budově dříve fungovala společnost Victoria Publishing Viktora Koženého, podnikatele známého z kuponové privatizace, nyní obviněného z účasti na podvodech.

Kvůli pandemii připravili Wallner s Huberem krizový scénář omezení výroby. Ta už dávno nezahrnuje pouze müsli, ale i kaše, čokolády, cereální tyčinky, nápoje v prášku, sušenky a další. „Počítali jsme s tím, že se může stát cokoliv. Vytipovali jsme produkty, které jsou první na odpis, pokud něco nebude fungovat a my budeme pořád potřebovat vyrábět ve velkém. I kdyby jen sortiment, kterým uspokojíme nejširší klientelu,“ popsal loňské jaro Wallner.

Nejdůležitější část továrny Mixitu tvoří dvě automatizované linky, na kterých se míchají zákazníky navolené i předem připravené směsi müsli. Běžně se tu pracuje na dvě směny, což chtěli společníci zachovat. Na krizové scénáře ale nedošlo. Několik zaměstnanců koronavirus prodělalo, napříč firmou se však nerozšířil. Výroba se nemusela zásadně omezit a poptávka se po prvotním šoku obnovila.

„Díky tomu všemu jsme se rozhodli vyjít vstříc i poptávce po slaných výrobcích. K jedněm sladko‑pálivým ořechům, které máme v nabídce už dva roky, jsme přidali několik dalších variant,“ řekl Huber o slaných výrobcích, jimž se firma dosud spíše vyhýbala.

Teď je situace jiná. „Těžko se to hodnotí, protože slaná kategorie byla počtem produktů před rokem čtyřikrát menší než teď, ale nárůst tržeb v ní máme zhruba šestinásobný. Příjemně nás překvapilo, že to takhle zafungovalo, doteď jsme ořechy měli jen jako doplňkový sortiment,“ prohlásil Huber.

Podobný úspěch znamenal i další pokus, tentokrát s lyofilizovanými sýry, tedy sýry sušenými mrazem. Prodávat je firma začala jako součást aprílového žertu 1. dubna. A přestože tuhle specialitu brali oba společníci jen jako pokus, zákazníci je přesvědčili o opaku. O netradičně zpracovanou goudu, ementál a čedar byl takový zájem, že se připravená zásoba 10 tisíc balení vyrobených ze tří tun čerstvých sýrů vyprodala během necelého měsíce. Wallner s Huberem se proto i tuhle variantu rozhodli zařadit do své stabilní nabídky.

Základním produktem Mixitu je ale pořád müsli, se kterým podnik před 11 lety začínal. Zhruba v poměru 70 ku 30 se už jeho prodeje převrátily od směsí navolených zákazníky k těm předem připraveným. Celkem jich loni v Michli vyrobili za 250 milionů korun.

V listopadu Mixit také rozjel chystanou expanzi do Rumunska. Dosud kromě Česka působila firma na Slovensku, v Polsku a Maďarsku. Před časem zkoušeli Wallner s Huberem prorazit i za oceánem, v Kanadě. Po dvou letech to ale kvůli nevycházejícímu byznysplánu vzdali. Rumunsku nicméně věří.

„Cítíme v té zemi potenciál, o kterém nám všichni říkali, že tam je. Naše služba tam je navíc de facto nová. V ostrém provozu jedeme půl roku a v dobré dny máme ke stovce objednávek. Bereme to zatím jako zahřívací kolo, zjišťujeme, co na tamním trhu funguje, ale jsme držáci,“ prohlásil Huber.

S Wallnerem plánují, že by se na konci roku mohla rumunská odnož firmy na celkových tržbách podílet pěti až 10 procenty. A pokud se, Wallnerovými slovy, nic zlého nestane, chtěl by Mixit, který zaměstnává zhruba 150 lidí, letos opět vyrůst „o něco víc než o svých klasických 30 procent“.

0 Košík Nahoru