Nové dárkové boxy Mixit pro Vánoce 2019 jsou tady! 

Retail Info Plus: Zákazník si stále více vybírá

Zdroj: Retail Info Plus 1-2/2016


Zákazník si stále více vybírá

Zdravě nejen do nového roku

V segmentu zdravé výživy a potravin s „přidanou hodnotou“ si český zákazník zvyká na novinky a inovace jen zvolna. Nabídka v regálech obchodů je pestrá, ale zorientovat se v sortimentu není vždy snadné.

Zdravý životní styl „frčí“, a to pravidelně obzvláště v prvních měsících roku. V souvislosti s nejrůznějšími předsevzetími typu „musím zhubnout“, „omezím sladké“ nebo „začnu jíst lépe“, se tento trend výrazně projevuje a obchodníci si pochvalují zvýšený zájem o kategorie müsli a cereálií, mléčných výrobků, celozrnného pečiva i bezlepkových a bio výrobků, čerstvého ovoce a zeleniny, na vzestupu je také módní raw food neboli živá strava.

Pozitivní trend, pokud jde o stravování Čechů, potvrzuje i průzkum agentury Median, podle kterého konzumuje čerstvé ovoce každý den 37,9 % rodin, syrovou zeleninu 26 % rodin, rýži si dopřeje alespoň jednou týdně 42,9 % a luštěniny rovněž jednou za týden 18,1 % rodin (MML – TGI ČR 2015 2. a 3. kvartál, 30. 3. 2015 – 13. 9. 2015).

„V Čechách se potýkáme se dvěma extrémy a chybí nám "střední" cesta. V západoevropských zemích je společnost daleko uvědomělejší, supermarketové „běžné“ jídlo se dá pořídit ve vyšší kvalitě a nabídka bio produktů je v obchodních řetězcích standardem. Lidé se stravují o poznání zdravěji a těch, kteří se krmí chuťovkami z fastfoodu či jiným nutričně chudým jídlem, je v porovnání s českým prostředím méně. Češi mají naopak uvědomělý střední proud podstatně hůře zastoupený. Máme přitom velmi silnou komunitu lidí, kteří vyhledávají jídlo ve špičkové kvalitě, kupují bio a v poslední době také raw výrobky, a za ty si rádi připlatí. Existuje sice silná skupina Čechů vzdělanějších a náročnějších, ale stejně tak mnoho těch, kteří se stále spokojí s pokrmy z náhražek, plnými éček, dochucovadel a umělých barviv,“ je přesvědčena Tereza Havrlandová, zakladatelka a majitelka společnosti Lifefood CR.


Müsli, kaše, tyčinky…

„Tržní segmenty müsli, ovesných kaší i tyčinek poměrně výrazně rostou v objemu i v hodnotě. Spotřebitelé tedy drží kurz ve směru zdravé výživy. Významně rostou také prodeje ovesných vloček. Co se týká příchutí, tak u našich Emco Mysli na zdraví nepozorujeme žádné velké změny. Žebříček je dlouhodobě stabilní: Čokoláda a ořechy, Jahody a mandle, Ořechy,“ říká Martin Jahoda, ředitel marketingu společnosti Emco.

Mezi letošní produktové novinky Emca patří Čokoládové trio – nová příchuť křupavého Mysli na zdraví, obsahuje 49 % ovesných vloček a kousky hořké čokolády. Nejdůležitější ingrediencí jsou čokoládové plátky z mléčné, bílé i hořké čokolády. Dále jsou to Ovocné tyčinky, ve kterých se spojily ovesné vločky s ovocnou složkou, která tvoří 40 %. Tyčinky neobsahují umělá aromata, barviva ani jedlý papír či oplatek a prodávají se v příchutích svěží Malina, šťavnatý Ananas a růžový Grep.


Pryč s palmovým tukem

„Poptávka po produktech, které můžeme zařadit do segmentu racionální výživy, pomalu ale jistě stoupá. Je to dáno větší informovaností zákazníků, a také lepší lékařskou diagnostikou. Samozřejmě se bavíme o lidech, kteří se zajímají o své zdraví. Díky internetu se informace dostávají rychleji ke konečným spotřebitelům a ti žádají nové produkty a výrobky s přidanou hodnotou. A my musíme být schopni na tuto poptávku rychle reagovat,“ je přesvědčena Šárka Kučírková, jednatelka společnosti Natural Jihlava.

Letos firma nabídla nové druhy celozrnných a bezlepkových sušenek. „Změnili jsme receptury a z důvodu negativních reakcí zákazníků nezpracováváme palmový tuk. Dalším novým produktem jsou bezlepkové müsli tyčinky ve třech druzích, které jsou vyrobeny z několika druhů vloček.,“ dodává Šárka Kučírková.

Spotřebitelé jsou vzdělanější a výrobci pod větším drobnohledem, pokud jde o složení jejich výrobků. „Aktuálním tématem je použití palmového tuku, na který mají Češi nově „spadeno“. Vadí jim nutriční dopady, ale i sociální aspekty z pohledu vlivu na životní prostředí. Proto jsme palmový tuk odstranili z většiny našich Emco Mysli na zdraví, Ovesných kaší i Ovesných sušenek,“ zdůrazňuje Martin Jahoda.


Mléčné dezerty rostou

„Aktuálně sledujeme poměrně dramatický nárůst popularity mléčných dezertů, konkrétně mléčných rýží. Jen za první pololetí loňského roku se jich prodalo o více jak 30 % více, než za stejné období předloni. Od roku 2013 se přitom spotřeba mléčných rýží zvýšila o polovinu, jak vyplývá z dat agentury Nielsen. Z mého pohledu dochází ke změně spotřebitelského chování, kdy lidé postupně nahrazují „svačinové nešvary“ v podobě různých typů salátů a chlebíčků a právě mléčná rýže představuje ideální svačinku, která zažene hlad,“ říká Milan Janda, Senior Brand Manager, Müller ČR/SR.

V říjnu loňského roku představila společnost Müller novinku Riso Un Minuto, řadu zimních příchutí mléčných rýží, jako je cukr se skořicí nebo jablečný štrůdl, které se mohou ohřát v mikrovlnné troubě, a to přímo v kelímku. Tuto inovaci nabízí jako první na tuzemském trhu.

„Aktuální novinkou je Müller Esencia – ovocný jogurt s podmáslím (obsahuje 33 % čistého podmáslí). Neobsahuje žádná umělá vylepšení a díky přirozeně nízkotučnému podmáslí jde o ideální jogurt pro každý den. V rámci jogurtových značek jsme dále v létě uvedli jako první na trh pistáciový jogurt (doplněný o mandlové sušenky) a ve stejném období jsme představili i novou příchuť v rámci mléčných nápojů Müllermilch, a to bílou čokoládu-pistácii,“ pochlubil se Milan Janda.

Stále oblíbenější jsou mléčné dezerty, jak potvrzuje i Vlastimil Chyla, Country Manager CZ/SK společnosti Ehrmann Praha: „Dlouhodobě sledujeme příklon zákazníků ke kvalitě, zejména v segmentu dezertů, který se jeví jako dynamicky rostoucí. Bohužel ale stále zůstává vysoký podíl promočního prodeje. Patrný je také vyšší poptávka po spotřebitelských baleních, které usnadňují konzumaci a celkově zapadají do naší uspěchané doby. Právě proto přinášíme ovocné jogurty Almighurt v sáčku, který umožnuje snadnou konzumaci a je zároveň atraktivní pro celou rodinu.“

Hlavní novinkou značky Ehrmann v loňském roce ovšem byla značka Pacholík, která se znovu vrací na trh. Jedná se o řadu dětských dezertů v oblíbených příchutích čokoláda a vanilka. Tato značka je českým spotřebitelům důvěrně známá, což potvrzuje i nedávný průzkum agentury PPM Factum, kde se Pacholík umístil jako druhá nejvíce spontánně zmiňovaná značka dětských dezertů. „Dále jsme uvedli hned několik inovací pudinku Grand Dessert, poslední horkou novinkou je příchuť mák-marcipán,“ doplňuje Vlastimil Chyla.


„Raw“ není jen módní hit

Když firma Lifefood uvedla před deseti lety na český trh své první produkty, o raw food, neboli syrové či živé stravě, věděla jen hrstka nadšenců. Dnes je situace odlišná. „Našimi zákazníky už nejsou jen spotřebitelé, pečlivě sledující trendy na poli bio veganské stravy. Pociťujeme významný nárůst zájemců z řad konvenčních strávníků, kteří chtějí svůj jídelníček obohatit o zdraví prospěšné pochutiny, které neprocházejí chemickou a tepelnou úpravou nad 42 stupňů, a tak v sobě uchovávají maximum živin, vitaminů a minerálů,“ vysvětluje Tereza Havrlandová, z Lifefood CR a pokračuje: „Vždy jsme se snažili jít svou vlastní cestou a vytvářet nové trendy, což je případ našich sladkých pochutin – raw čokolád, tyčinek a sušenek, stejně jako „slaného“ sortimentu – bezlepkových alternativ pečiva, raw zeleninových chipsů nebo Crawnchies, celosvětově prvních raw zeleninových lupínků v dóze, které aktuálně vyrábíme ve čtyřech příchutích.“

Mezi nejžádanější výrobky z portfolia Lifefood stabilně patří tyčinky Lifebar, čokolády, raw ovoce, semínka a oříšky, již zmiňované raw chipsy, nepečený chleba či vita placky.

Na sortiment raw food sází i obchodní řetězec Globus, v jeho nabídce najdou zájemci např. proteinovou raw tyčinku Vivo bar Green Shot z bio datlí a bio mandlí, s obsahem zeleného ječmene a chia i konopných semínek.


Rodinná snídaně plná cereálií?

Sortiment cereálních snídaní rostl podle údajů společnosti Bonavita v loňském roce jak v objemu, tak v hodnotě. „Když se podíváme na jednotlivé segmenty, cereálie pro děti a müsli rostou, naopak rodinné cereálie klesají. Lidé začínají preferovat české výrobce, kterým rostou prodeje rychleji, než zahraniční konkurenci, a nebojí se experimentovat, rádi zkouší nové příchutě a druhy cereálních snídaní,“ je přesvědčen Jan Ficl, Senior Marketing Manager společnosti Bonavita.

V minulém roce uvedla Bonavita na trh hned několik novinek: Čtyřlístek Duo – směs kakaových vanilkových cereálních čtyřlístků, Duo Balls – směs kakaových vanilkových cereálních kuliček, Müsli s čokoládou a jahodami, Multicereální Dobrou kaši ve variantách se švestkami a s jablky, Cereální tyčinky Maxi bar v příchutích čokoláda a banán, čokoláda, ořechy a nové druhy Křehkých rohlíčků (slunečnicové, grahamové a se špaldovou moukou).

„Pozorujeme, že poptávka po snídaňových cereáliích a müsli trvale mírně roste. V poslední době jsme zaznamenali především jeden hlavní trend, a to výrazné zvýšení poptávky po bezlepkových variantách müsli a snídaňových kaší. Už téměř 10 % našich produktů prodáváme v bezlepkových variantách. Je to samozřejmě dané i tím, že müsli je s trochou snahy v bezlepkové variantě stejně dobré, jako to klasické, takže si ho objednávají ve velké míře i zákazníci, kteří lepek chtějí jen omezit a u müsli nehraje v chuti roli,“ vysvětluje Martin Wallner, spoluzakladatel značky Mixit.cz.

Kromě rozšíření sortimentu bezlepkových výrobků se společnost Mixit. cz zaměřila také na proteinové speciality. Nově si zákazníci mohou objednat sportovní mix s proteinem, nebo si jako svačinu dát několik různých proteinových tyčinek. „Stále rozšiřujeme nabídku tyčinek Mixitek ve dvou produktových řadách – cereální pečené fl apjacky a tepelně neupravované tyčinky na ovocném základu, zejména datlovém. V kurzu jsou jednoznačně zdravější varianty mysli. Pozorujeme to především na výběru toho, co si vybírají naši zákazníci do svých mixů. Dříve jsme se setkávali s mixy, které byly plné čokolády a třeba i gumových medvídků… Naopak stoupá spotřeba lyofilizovaného ovoce, žádané jsou i tzv. superpotraviny jako goji, chia, čaj matcha nebo moruše. Stále více dávají lidé přednost sypanému müsli místo zapečeného,“ popisuje trendy Martin Wallner.


Není knäckebrot jako knäckebrot…

„Po útlumu v minulých letech se opět zvyšuje zájem o naši bio řadu pufovaných chlebíčků a podařilo se nám rozšířit také listing této řady v obchodních řetězcích. V řadě zahraničních zemí existují pufované výrobky prakticky jen ve variantě bio, díky čemuž je více než polovina našich výrobků taktéž v bio kvalitě, a jsme rádi, že tento trend i v Česku sílí. Dlouhodobě nejprodávanější položkou z naší bio řady jsou špaldové chlebíčky,“ říká Michaela Klisáková, produktová manažerka společnosti Racio. Trendem je příklon ke kukuřičným chlebíčkům, oproti tradičnějším rýžovým.

Mimo pufované chlebíčky dlouhodobě posilují knäckebroty, alternativa běžného pečiva, u kterých lidé oceňují trvanlivost a vyšší podíl vlákniny oproti běžnému pečivu. K nejoblíbenějším patří klasické žitné, ale příznivce si získávají i méně obvyklé, jako např. knäckebroty multigrain.

„Naší největší chloubou, kterou jsme v průběhu loňského roku listovali do řetězců, jsou oblíbené tenké, pufované plátky Free Style, tentokrát s příchutí kopru a smetany. Zvolili jsme typicky českou příchuť, a to i na základě hlasování na našich webových stránkách, kde lidé mohli přispět do ankety, zda je pro ně tato příchuť lákavá,“ dodává Michaela Klisáková.

0 Košík Nahoru