Špatně se vám mixuje? Něco nefunguje? Zkuste si prosím Mixit pustit třeba v prohlížeči Edge, my to zatím opravíme. Omlouváme se!

Zdraví: POHODOVÝ ŽIVOT S CELIAKIÍ: Poradíme, jak na to

Zdroj: Zdraví 02/2015


POHODOVÝ ŽIVOT S CELIAKIÍ: Poradíme, jak na to

KDYŽ SE ČLOVĚK DOZVÍ DIAGNÓZU CELIAKIE, JE TO V PRVNÍ CHVÍLI ŠOK. TO BUDU DO SMRTI NA DIETĚ? CO VLASTNĚ SMÍM JÍST, BUDU MOCI NORMÁLNĚ FUNGOVAT MEZI ZDRAVÝMI LIDMI? BUDU NA SPECIÁLNÍ JÍDELNÍČEK MÍT DOST PENĚZ? OBAVY ALE NEJSOU NA MÍSTĚ. S CELIAKIÍ SE DNES UŽ DÁ ŽÍT DOCELA DOBŘE. 

Padesátiletá Marta trpěla dlouhodobě únavou, migrénami, nadýmáním a různými střevními problémy. Pracuje jako vrcholová manažerka, takže její lékařka připisovala tyto obtíže pracovnímu stresu a doporučovala především odpočinek a pravidelný zdravý jídelníček. Jenže situace se nelepšila, a tak Marta zkusila na doporučení kamarádky, která má z rodiny zkušenost s celiakií, vysadit z jídelníčku lepek. A jako by se stal zázrak. Během několika týdnů potíže ustoupily, Marta se začala cítit lépe, trávení se upravilo a energie měla najednou na rozdávání. Vyšetření pak diagnózu potvrdila: jde o celiakii. Tím, že se u ní nemoc zjistila, už Marta vlastně vyhrála. 
Odhaduje se totiž, že až devět z deseti celiaků o své nemoci neví – a tak si konzumací lepku plíživě ničí své tenké střevo a zadělávají na závažnější zdravotní problémy. 
I když ale o celiakii víte, neznamená to, že budete mít život stejně snadný jako bez ní. Na co se tedy připravit? 

STUDOVAT ETIKETY 

Počítejte s tím, že nějakou dobu budete muset pečlivě studovat etikety zboží, které kupujete; i běžné potraviny typu jogurt, kečup, zmrzlina nebo čokoláda totiž mohou obsahovat lepek. V orientaci vám pomůže symbol přeškrtnutého pšeničného klasu – symbol bezlepkovosti. Gluten je také v mnoha uzeninách, a prodejci teprve postupně začínají přímo na cedulky s cenami salámů a klobás připisovat i informaci o tom, zda jsou bezlepkové. 
TIP: Pokud nehledíte na cenu, je dnes možné sehnat alternativy bez glutenu k většině potravin. Existují tak nejen bezlepkové mouky, strouhanka nebo těstoviny, ale i bezlepkové pivo nebo bezlepkové müsli. Na webu www.potravinybezlepku.cz najdete užitečnou databázi bezlepkových výrobků. 
O něco snazší to mají od prosince lidé s celiakií v restauracích, které mají nově povinnost uvádět u položek na svém menu, zda obsahují alergeny z některé ze 14 nejčastějších skupin, mezi nimiž lepek stojí na prvním místě. Objevují se nicméně už vykukové, kteří označují všechna jídla v menu všemi skupinami alergenů – to pak samozřejmě příliš nepomůže. 
TIP: Pokud plánujete návštěvu restaurace, prověřte si předem na jejím webu, zda má jídelníček doplněný informacemi o alergenech; budete si pak moci bez obavy objednat. 
Přímo v restauraci vám pak pomůže sledovat zaměstnance – zda vědí, co hostům nabízejí. „Je dobré se domluvit s obsluhujícím personálem a poradit se, které jídlo je přirozeně bezlepkové nebo je připravené tak, aby v něm lepek nebyl. Už podle reakce poznáte, jestli vědí, o čem mluvíte, a podle toho můžete zareagovat. Když vidíte, že obsluhující personál neví, o co jde, a ani není ochoten domluvit se s kuchařem, tak je lepší jít jinam,“ doporučuje Jitka Dlabalová ze Společnosti pro bezlepkovou dietu. „Většinou se nemůžete orientovat na hotová jídla, jako jsou omáčky, přílohy nebo knedlíky. Lépe se vybírá z minutek, kde můžete požádat, aby jídlo bylo upraveno tak, aby v něm nebyl lepek. Pozor je třeba dávat i na šťávy, které mohou být zahuštěny moukou,“ dodává. 

BEZ LEPKU PRO VŠECHNY 

Když se celiakie objeví u některého ze členů rodiny, je nejsnazší upravit jídelníček pro všechny. Existuje totiž velké množství potravin, které jsou přirozeně bezlepkové a v jídelníčku se nám často nedostávají, i když jsou zdravé a chutné. Jde například o různé netradiční obiloviny (jáhly, quinou, pohanku, kukuřičnou polentu atd.), ale i o rýži nebo luštěniny. Rovněž maso včetně rybího je bezlepkové – a skoro každému prospěje, když do svého jídelníčku přidá ryby (a nemyslíme teď filé v trojobalu). Pro celiaka je vhodné připravovat zvlášť jen výrobky, které se bez obilovin opravdu neobejdou, tedy chleba, pečivo, těstoviny, případně nějaké koláče. Bezlepková mouka je totiž výrazně dražší než obyčejná pšeničná, a tak byste se nedoplatili, pokud byste menu z ní dopřávali celé rodině. TIP: Ušetřit můžete, pokud si začnete chléb a pečivo péci sami doma – v troubě nebo v domácí pekárně. Směsi na přípravu chleba se dají koupit běžně i v supermarketech. Pokud nemáte fantazii na vaření bez lepku, spoustu receptů najdete na internetu nebo ve speciálních kuchařkách. 
TIP: Chleba nebo pečivo pak uložte do mrazáku rozdělené po jednotlivých porcích; celiak ve vaší domácnosti si ho rozmrazí podle potřeby a nebudete nespotřebované speciální potraviny zbytečně vyhazovat. Jídla, kterým neprospívá zamražení, vám vydrží déle, když budete využívat pro ukládání vakuový systém. 
Nicméně počítejte s tím, že příprava jídla bude přece jen o něco složitější než dříve. Zejména v případě, že budete vařit pro některé členy rodiny s lepkem, budete muset hlídat, aby nedošlo ke kontaminaci bezlepkových potravin a podobně. 

CELIAKIE DÍTĚTE: ZAPOJTE VŠECHNY KOLEM 

Pokud se nemoc potvrdí u dítěte, může být situace poněkud složitější. Zvláště batolatům a předškolákům se těžko vysvětluje, že nemohou jíst stejné dobroty jako všichni ostatní; těžké to může být ale i pro školáka. Proto je dobré zapojit všechny zúčastněné (prarodiče, rodinné přátele, rodiče kamarádů ze školky, učitelky ve školce atd.), aby dítěti nenabízeli rizikové dobroty a aby věděli, že pro případ společného mlsání bude mít váš malý celiak s sebou vlastní laskominy. 
TIP: V létě se vám pro něj bude hodit vlastní mistička a lžička na zmrzlinu; i když třeba má cukrárna kvalitní zmrzlinu bez glutenu, bezlepkový kornoutek vám nenabídne. U některých nemocných přitom i minimální množství lepku (například drobečky z pečiva) může způsobit výrazné zhoršení zdravotního stavu. 
Myslete také na to, že pokud se vaše dítě chystá na lyžařský kurz na hory nebo na školní výlet, je třeba domluvit v ubytovacím zařízení bezlepkovou stravu. I když je to pro rodiče náročné, je velmi důležité, aby se dítě kvůli své nemoci necítilo vyřazené z kolektivu. Restaurace v turistických lokalitách však jsou často na tyto dietní požadavky připraveny. 

KRITICKÉ MÍSTO: ŠKOLNÍ JÍDELNA 

Větší problémy se stravou mohou nastat přímo ve vzdělávacím zařízení. Některé školky a školy totiž vůbec neumožňují stravování dětí s dietou: jejich kuchyně spe -ciální menu neumí zajistit a donášku vlastního jídla z domova odmítají s tím, že by se tím porušily hygienické předpisy. Situace se ovšem pomalinku zlepšuje a přibývá zařízení, kde je možné dítěti alespoň ohřát v mikrovlnné troubě oběd připravený doma, nebo kde dokonce připravují bezlepkovou stravu. Pokud vaše dítě trpí celiakií, proberte jeho situaci s ředitelem školy. Neexistuje ovšem spolehlivý recept, který by vám zajistil vstřícnost. „Je to o komunikaci a vyjednávání. Určitě se lidé setkají s větším pochopením tam, kde někdo z personálu má osobní zkušenost s bezlepkovou dietou a ví, že to jde i bez lepku, a i takové jídlo je možné připravit,“ vysvětluje Dlabalová. 
V současnosti se navíc připravuje vyhláška, která by měla dietní stravování ve školách a školkách podpořit. 

PTEJTE SE ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY 

Lidem s celiakií, a především dětem, ulehčují život i zdravotní pojišťovny. Většina z nich poskytuje příspěvek na nákup speciálních bezlepkových potravin: peníze proplácí proti účtenkám. Podmínky příspěvků se ovšem mění podle finanční situace a priorit; je proto potřeba si zjistit, jak je na tom konkrétně vaše pojišťovna právě v tomto roce. 

***

ZEPTALI JSME SE ZA VÁS 

JITKA DLABALOVÁ ze Společnosti pro bezlepkovou dietu (www.celiak.cz) 

Co je podle vás nejdůležitější pro to, aby byl pro člověka život s celiakií příjemný? Především je důležité, aby se cítil rovnocenný ostatním lidem. To platí zejména u dětí, aby neměly pocit, že jsou vyloučeny z kolektivu. Proto je dobré, pokud mohou chodit na obědy s ostatními dětmi, jezdit na výlety a účastnit se například lyžařských zájezdů, táborů a tak dále. K tomu patří i to, že se lidé s dietou nebudou obávat jít do restaurace, a také to, že bude dostupný bezlepkový sortiment. To vše lidem s tímto dietním omezením pomůže, aby pochopili, že to jde i bez lepku. CO SI PAMATOVAT Mezi bezlepkové potraviny patří: * přirozeně bezlepkové obiloviny (kukuřice, rýže, proso/jáhly) * pohanka, amarant, quinoa * brambory * luštěniny * zelenina a ovoce * maso * ořechy a podobně * mléko a mléčné výrobky (nesmí být zahuštěny lepkem) 

NĚKOLIK TIPŮ NAVÍC

1 Amylon Bio Panna Cotta bez lepku pro pfiípravu lahodného italského dezertu. 23,50 Kč. 2 Bujon do polévky zeleninový bez lepku je vhodný pro bezlepko-vou a bezlaktózovou dietu a při nesnášenlivosti vajíček a pšenice. Na www.bezgluten.cz za 102 Kč. 3 Bezlepkové Jablečno-pohankové bio sušenky jsou slazeny jen rýžovým sirupem a mletými sušenými bio jablky, www.bioobchod.cz, 49,90 Kč. 4 Labeta Bezlepková jíška je vhodná pro zahuštění omáček, guláše či polévek, www.obchod-bezlepku.cz, 32 Kč.5 ARAXPohanka loupaná je přirozeně bezlepková potravina vhodná k přípravě příloh, polévek, pomazánek a kaší. 29 Kč. 6 RACIO Silouette rýžové s jáhlami neobsahují lepek, jsou lehoučké, trvanlivé a v praktickém balení je můžete mít neustále po ruce. 17,90 Kč. 7 Schnitzer Bio Rustico Amarantový bez lepku je směs pro pfiípravu čerstvého chleba s pfiíjemnou ofiechovou chutí, www.bio-schnitzer.cz, 108 Kč. 8 Müsli tyčinka Fit pomerančová bez lepku má vysoký podíl sušeného ovoce a cereálií. 14 Kč. 9 MIXIT Kaštanová kaše s pfiírodní vanilkou je přirozeně bezlepková a bezlaktózová. Na mixit.cz si do ní můžete namíchat ovoce, oříšky a další dobroty podle vaší chuti. 129 Kč.

0 Košík Nahoru