Mixit výroba i expedice aktuálně fungují na 100 procent. Jsme tu pro Vás i s veli-koko-noční kolekcí.

Špatně se vám mixuje? Něco nefunguje? Zkuste si prosím Mixit pustit třeba v prohlížeči Edge, my to zatím opravíme. Omlouváme se!

Dotyk Byznys: Byznys našli v míchání müsli

Zdroj: Dotyk Byznys 13.4.


Byznys našli v míchání müsli

Dva spolužáci z vysoké školy zpočátku sami nevěřili, že míchání cereálií na přání může mít v Česku velký úspěch. Po pěti letech mají 100milionový obrat a aktuálně jejich firma Mixit expandovala do Kanady.

Martin Wallner a Tomáš Huber už od školy chtěli rozjet svůj vlastní byznys. Když je dalo dohromady studium ekonomie na španělské vysoké škole, začali přemýšlet, do čeho by se společně mohli pustit.
Nejdříve se jejich zájem točil kolem reklamy a marketingu, jelikož se v této oblasti začalo Tomášovi dařit. Nakonec ale skončili zcela někde jinde – v roce 2010 začali míchat müsli podle přání zákazníka, což doplnili zásilkovou službou, a úspěch byl na světě.
Na – v Česku do té doby – neobvyklou službu přišli díky svým studijním povinnostem. „S tímto konceptem jsme se setkali v rámci studia, bylo to téma seminární práce. Zalíbilo se nám to a zjistili jsme, že nic podobného tu není. Zároveň nám to nabídlo prostor pro seberealizaci,“ popisuje Martin úplné počátky své firmy Mixit.cz. Zároveň přiznává, že si úspěchem konceptu na českém trhu nebyli až do spuštění vlastně jistí.

* Začátky v činžáku
Tomáš a Martin mají ve firmě od začátku podnikání rozdělené role. Tomáš se věnuje hlavně grafickému zpracování a komunikaci s dodavateli a odběrateli, na Martina pak připadlo psaní textů a marketing.
Nejenže zpočátku vůbec netušili, jak takové vztahy s dodavateli fungují, problém byl i v tom, že velcí dodavatelé nebyli ochotni spolupracovat s firmou, která se teprve rozjíždí.
„Velcí výrobci a dodavatelé se s námi sice bavili, ale neviděli v nás velký potenciál. Naše počáteční objednávky v řádech tisíců korun je moc nezajímaly,“ vysvětluje Martin. Našli se ale i takoví, kteří Mixit podrželi, a teď z toho mohou profitovat.
Mixit odebírá cereálie z 90 procent od českých mlýnů, některé ovoce a oříšky vzhledem k jejich sezónnosti a nedostupnosti v mírném pásu dováží ze zahraničí (Thajsko, Indie nebo Jižní Amerika).
Ke spuštění prodejů jim stačilo nasmlouvat zhruba 10 dodavatelů, což se povedlo. Mezitím dokončili webové stránky a našli si prostory o rozloze zhruba 25 metrů čtverečních v jednom z vinohradských činžovních domů, kde müsli míchali, balili a odesílali k zákazníkovi.

* Osobní odběr
V této době ale hrál klíčovou roli osobní odběr, jelikož lidé si většinou chtěli pro své müsli osobně dojít.
„Přišla textová zpráva, nebo někdo zavolal, že čeká před činžákem. Vzali jsme tubus, běželi před dům, kde zákazník hotově zaplatil a já mu tubus předal. Takže to pro ostatní obyvatele domu vypadalo všelijak,“ říká s úsměvem Martin.
Úplné počátky ale byly těžké i tak, Mixit se rozjížděl pomalu. „Spustili jsme web a sdíleli jsme to na sociálních sítích. Ohlasy byly pozitivní, ale šlo stále jen o naše známé,“ popisuje Martin. Postupem času si Mixit vybudoval zákaznickou základnu, začali objednávat i přátelé jejich přátel, dokonce i opakovaně. To byl první náznak toho, že by o službu mohl být zájem.

Zlom přinesly až Vánoce 2010. Lidé si uvědomili, že by to mohl být vhodný vánoční dárek.
Firma ale i tak byla stále v červených číslech, šlo totiž o denní objednávky v řádech jednotek. Zlom přinesly až Vánoce 2010. „Před svátky jsme vydali newsletter a tehdy se strhla velká lavina objednávek. Lidé si uvědomili, že by to mohl být vhodný vánoční dárek,“ popisuje Martin.

* Nervozita z televize
Byznys s na míru míchaným müsli se tedy nakonec úspěšně rozjel. A to i bez potřeby investorů. Původně si oba společníci mysleli, že jim na start firmy bude stačit sto tisíc korun, nakonec skončili u jednoho milionu.
I proto se Martin s Tomášem před čtyřmi lety zúčastnili natáčení pořadu Den D v České televizi, kde jednotlivci či týmy představovali investorům svůj projekt a žádali peníze za podíl ve firmě. „Brali jsme to jako dobrou příležitost dát o sobě vědět a zjistit, jak nás laická i odborná veřejnost vnímá,“ říká Martin a dodává, že jim tedy nešlo přímo o to získat investici.
I proto si stanovili těžko akceptovatelné podmínky. „Rok po našem fungování jsme žádali dva miliony korun za deset procent firmy,“ vypočítává Martin. Investoři ale přišli s nabídkou dva miliony korun za polovinu firmy, což oba jednomyslně odmítli.

A poté několik měsíců ve stresu čekali na to, až se pořad začne vysílat. Měli totiž obavu, že je vykreslí v negativním světle. Nakonec byl opak pravdou, což Mixitu přineslo další boom.

* Zahraniční expanze
Mixit se mezitím přesunul do nových prostor, které byly také na pražských Vinohradech a od té doby roste každým rokem dvojnásobně. V současnosti má tisíce objednávek denně s tím, že největší zájem je v období Velikonoc a již zmíněných Vánoc.
Byznys Mixit ale už není jen o müsli, nabízí například mrazem sušené míchané ovoce a oříšky, vlastní sušenky, čokoládu nebo speciální müsli tyčinky. Firma má nyní celkově přes 100 tisíc zákazníků a většina z nich se opakovaně vrací.
Mixit tedy stále lineárně roste, v současnosti má zhruba 25 pracovníků a až 40 dlouhodobých brigádníků. Na podzim loňského roku si pořídil s pomocí fondů EU a bank nový stroj za desítky milionů korun, který by měl pomoci hlavně v době vánočního náporu.
„Nový stroj umí míchat každý mix zvlášť z celkem 90 surovin, zvládne tisíce tubusů za jednu směnu,“ popisuje parametry Martin.

* Svět stojí o Mixit
Oba partneři se před dvěma lety rozhodli expandovat také na zahraniční trhy. Mixit je na Slovensku, v Polsku a nejčerstvějším příkladem je loňský březnový vstup do Kanady. Oslovil je totiž pán, který v Česku žil a měl za manželku Kanaďanku. Manželé se rozhodli přestěhovat do Kanady a chtěli tam něco dělat.
„Přišli za námi, že tam chtějí replikovat koncept Mixit. Takovýchto nabídek máme z celého světa dost, ale nikdy jsme je pořádně nereflektovali,“ říká Martin. Zde to ale bylo jiné, po setkání s budoucími partnery zjistili, že mají společné zájmy a zároveň, že toho o tomto trhu vědí hodně. Proto se jim v rámci franšízy rozhodli prodej v Kanadě povolit.
O prodeji firmy Tomáš ani Martin neuvažují. „Zatím nás to tak baví, že nevidíme k prodeji důvod. Ani nevíme, co bychom poté dělali,“ uzavírá Martin.

0 Košík Nahoru