Nové dárkové boxy Mixit pro Vánoce 2019 jsou tady! 

zet.cz: Na problematiku palmového oleje začínají slyšet obchodníci

Zdroj: zet.cz 16. 7.


Na problematiku palmového oleje začínají slyšet obchodníci

Zdravotní i ekologická problematika kolem palmového oleje nám leží na srdci čím dál tím více. Toho, že stále více lidí odmítá nakupovat výrobky s obsahem palmového oleje, si začínají uvědomovat i obchodníci. Například internetový obchod Rohlík.cz zavedl filtr na takové zboží. Výrobci müsli pak tlačí na své dodavatele, aby vyráběli své produkty jako čokolády nebo polevy v bezpalmové variantě.

„Možnost zavedení filtru jsme zvažovali déle, ale ten, kdo měl poslední slovo, byli zákazníci. Těch jsme se zeptali, zda se zajímají o obsah palmového oleje a dostali jsme poměrně jasnou odpověď. 95 procent zákazníku uvedlo, že je pro ně tento faktor důležitý,“ uvedl na rádiu Zet obchodní ředitel internetového obchodu Rohlík.cz Tomáš Jeřábek. O anketu bylo podle něj i velký zájem, sešlo se v ní více než 5500 odpovědí.

I na základě toho Jeřábek řekl, že zavedení filtru na zboží s palmovým olejem je jakousi extra službou pro zákazníka, nikoliv snaha o bojkot potravin, které palmový olej obsahují. Nevoli ze strany výrobců potravin nepozoruje. „Čistě filtrujeme potraviny podle složení. Nijak je nehodnotíme, neupřednostňujeme a nebylo třeba nijak zasahovat do sortimentu,“ řekl. Přiznává však, že zavedení tohoto filtru vyslalo signál výrobcům. Někteří z nich poté sami rozhodli pro odstranění palmového oleje ze svých výrobků. „Za všechny můžu jmenovat například výrobky jako je Brumík, Mixit nebo značku Emco. Máme i zprávy, že další výrobci o změně receptury uvažují a pracují na ní,“ dodal Jeřábek.

Výrobci potravin jsou však mnohdy závislí na ochotě a schopnostech svých dodavatelů. Dotlačit je k výrobě variant produktů bez palmového oleje tak může být běh na dlouhou trať. Podle tiskové mluvčí výrobce müsli směsí Mixit Adély Flejšarové to může trvat až dva roky. „Zas tak úplně jsme na to nespěchali až do předchozího roku, kdy se začaly množit dotazy na palmový olej, takže pak jsme na to začali tlačit mnohem více... Je to procedurálně náročné, protože musíte otestovat komplexně, jak se výrobek chová,“ uvedla mluvčí. Dodavatelé totiž museli vyvinout úplně nový produkt, který se bude chovat stejně, jako palmový olej.

Palmový olej je totiž na rozdíl od jiných rostlinných tuků při pokojové teplotě pevný a působí tak jako ztužovadlo. Je také velmi levný. Je totiž o třetinu levnější než řepkový a dvakrát levnější než podzemnicový olej. Nachází se proto v polovině potravinářských výrobků: v margarínech, čokoládě, sušenkách, majonézách, slaných brambůrcích či tyčinkách, i v pečivu.

V poslední době se ovšem do popředí zájmu dostala jeho ekologická i zdravotní problematika. Palmový olej totiž obsahuje nasycené mastné kyseliny. Ty mohou ucpávat cévy, což může vést k infarktu nebo ke kornatění tepen. Nejde jen o naše zdraví, ale i o to, že nadměrná výsadba olejnice guinejské, ze které se palmový olej získává, vzniká na úkor deštných pralesů.


Celý rozhovor s obchodním ředitelem internetového obchodu Rohlík.cz Tomášem Jeřábkem a tiskovou mluvčí společnosti Mixit Adélou Flejšarovou si můžete poslechnout v playeru výše.

0 Košík Nahoru