Získejte každý měsíc balíček v hodnotě 750 Kč za 599 Kč a dopravu zdarma. 

Mix Zpátky do lavic si vydobyl místo ve stálé nabídce. 

Čokoládový týden pokračuje! Zvýhodnili jsme hobliny mléčné, hořké a bílé čokolády.

Jak na zdravou snídani?

Správná snídaně je základem zdravého jídelníčku, a tak jsme si spolu s Mgr. Ladou Noskovou, nutriční terapeutkou a zakladatelkou DietPlan, přípravili na toto téma článek. Lidé, kteří nesnídají, totiž riskují přejídání v odpoledních hodinách vysoce energetickými potravinami. Díky snídani snadněji dosáhneme na optimální denní příjem živin a zaručí nám vyšší výkonnost a pozornost. Hraje také důležitou roli při prevenci obezity, cukrovky a jiných metabolických onemocnění.


Avšak není snídaně jako snídaně a velice záleží na její skladbě. Měla by tvořit 20 – 25 % z celkového denního příjmu energie. S prvním jídlem dne bychom neměli otálet. Po probuzení je vhodné se nasnídat maximálně do hodiny. Co se týká skladby živin, při snídani si můžeme dovolit o něco vyšší příjem sacharidů než v druhé půlce dne. Měla by obsahovat jak kvalitní zdroj bílkovin, tak sacharidy s nízkým glykemickým indexem i kvalitní tuky. Doplněk může tvořit ovoce a zelenina. Nesmíme také zapomínat na nápoj.

První složkou snídaně jsou sacharidy. Sacharidy mohou být v podobě pečiva, knäckebrotů, vloček, nepraženého müsli a ovoce. Vločky a snídaňové cereálie volte raději ty sypané a nezapékané. Ideálně také nedoslazované cukrem. Stejně tak si při výběru všímejte obsahu vlákniny. Vyšší obsah vlákniny snižuje glykemický index a tím přispívá ke stabilnější hladině cukru v krvi. Nejste pak rozladění a netrápí vás během dne chutě na sladké.

Vlastností cukrů v sušeném ovoci se od čerstvých plodů díky sušení trošku mění. Ačkoli se stále jedná o stejnou směs fruktózy, sacharózy a glukózy, vykazujesušené ovoce vyšší glykemický index. Sušené ovoce je zdrojem rychlých cukrů, má střední glykemický index (u banánů nebo hroznového vína i nejvašší GI) proto doporučejem, aby množství sušeného ovoce nebylo příliš velké. Dávka do 20 gramů bude optimální, pokud se však snažíte zhubnout, tak raději méně.

Z nabídky Mixit se jako nejlepší volba jeví směsi Zrní v plné polní a Ovesná klasika Dr. Birchera, popř. Zobací variace.

Pokud máte chuť je o něco dalšího doplnit, přidejte chia semínka – obsahují vysoký podíl omega 3 mastných kyselin, popřípadě lněné semínko, které podpoří vaše zdravé vyprazdňování.

Pod pojmem kvalitní bílkovina si můžeme představit mnoho druhů potravin. Jedná se například o jogurty, tvarohy, šunky s nízkým obsahem soli a tuku, sýry do 30 % tuku v sušině a vajíčka. Velký pozor bychom měli dávat při výběru a sahat pouze po kvalitních potravinách. Velkým obloukem bychom měli vzít trvanlivé salámy, klobásy, slaninu, tučné sýry, paštiky apod. Vločky a kaše většina lidí zalévá mlékem či jogurtem. Když uvážíme, že 100 ml mléka (1,5 %) má pouze 3 g bílkovin a průměrný jogurt 4-5 g bílkovin, není to ideální kombinace. Taková snídaně je předimenzovaná sacharidy, což využijete k tomu, pokud máte během dopoledne fyzický výdej – náročnou práci, popřípadě jdete sportovat. V opačném případě je výhodnější, aby snídaně obsahovala větší podíl bílkovin – tedy alespoň 20 g.

Jak tohoto objemu bílkovin ve sladké snídani docílíte? Namíchejte si vločky s měkkým odtučněným tvarohem. Obsah bílkovin se zvýší (cca 13 g), pocit zasycení také, protože bílkoviny mají velkou sytivou schopnost. Pokud by vám hutná konzistence tvarohu nevyhovovala, zřeďte ho trochou mléka nebo vody do konzistence jogurtu.

Tip na vyváženou DietPlan snídaňovou směs: Zrní v plné polní, chia semínka, lyofilizované jahody. (Namíchat hned teď)

Této směsi namíchejte 30 g do 125 g odtučněného tvarohu, jednu lžičku javorového sirupu a zdravá vyvážená snídaně je na stole.

Podobně kaše – rýžové, jáhlové i jiné bychom měli obohatit o bílkoviny. Když si kaši Mixit zalijete vodou, přidejte 125 g odtučněného tvarohu a budete překvapení z výsledku. Kaše bude jemnější, nadýchanější, sytější a hlavně nutričně vyváženější. Když chce člověk zhubnout, měl by dokonce podíl sacharidů a bílkovin ve snídani dosahovat poměru 1:1.

Tip pro redukční DietPlan kaši: Rejžovka, maliny nebo brusinky, lněné semínko (dodá potřebnou vlákninu). 30g této směsi zalijte vodou, promíchejte a vmíchejte 125 g odtučněného tvarohu s jednou lžičkou medu či javorového sirupu. Nádherná vláčná kaše je tu!

Tuky bychom měli vybírat s ohledem na náš zdravotní stav. Pokud trpíme nadváhou, vysokým tlakem, vysokým cholesterolem či jiným civilizačním onemocněním, měli bychom raději volit kvalitní rostlinné tuky. Také snídaňové směsi se dají obohatit kvalitními tuky, v podobě oříšků a semínek. S touto ingrediencí však buďte velmi opatrní a držte se maximálně do 10 g na porci. I když se jedná o velmi prospěšné tuky, stále jsou to tuky a jako takové jsou nositelem velkého množství energie. A to se nám moc nehodí, zvláště pokud se snažíte snížit váhu.

Poslední složkou snídaně je nápoj, který by měl mít objem 3 – 5 dcl. Nápoj také vybírejte obezřetně. Pozor na krabicové džusy. Takové džusy obsahují na 100 ml až 3 kostky cukru. Kupovaný džus raději nahraďte fresh džusem z čerstvého ovoce. Čerstvý džus nám jednoduše nahradí porci ovoce. Jako vhodný nápoj můžeme chápat vodu ochucenou ovocem a čaje ovocné, zelené a bylinkové. Kávu doplňte navíc skleničkou vody.

Za článek děkujeme Mgr. Ladě Noskové, nutriční terapeutce a zakladatelce DietPlan.

Zpět na všechny články

3 Komentáře k článku Jak na zdravou snídani?

Robert

Robert

29. 07. 2015 v 17:06:17

Překvapila mě informace "Sušené ovoce ... oslazeno ... sladidlem – fruktózou, proto ... je zdrojem rychlých cukrů, má vysoký glykemický index a ...." Měl jsem za to, že FRUKÓZA má nízký GI (cca 19) narozdíl od GLUKÓZY (100).

Odpovědět
Lukáš Drda

Lukáš Drda

03. 08. 2015 v 23:39:16

Souhlas, chce to sacharidy míchat s bílkovinami a tuky, jinak bude zase hned hlad.

Odpovědět
TerezaV

TerezaV

30. 03. 2018 v 09:50:01

Ještě doporučuju udělat si k tomu nějakou výbornou šťávu. Včera jsem zkoušela tuhle dobrotu https://youtu.be/elxufxrhmNc a můžu říct, že i dcera si moc pochutnala a ještě chtěla přidat.

Odpovědět

Komentář

Další články

0 Košík Nahoru